Aktuality

02.01.2018 01:00

Niki míří pod křídla majitele British Airways

(red) Niki míří pod křídla majitele British Airways
Letecká společnost Niki Luftfahrt GmbH po zániku Air Berlin měla podobný osud jako její mateřská firma a další dceřiné společnosti, ale míří za dvacet milionů euro pod křídla majitele British Airways společnosti International Airlines Group (IAG). Novým majitelem nízkonákladové rakouské společnosti známé pod názvem flyNiki se stává britské konsorcium International Airlines Group (IAG) pod které spadají British Airways, Iberia a Vueling.
Podle agenturních informací za zkrachovalou flyNiki zaplatí dvacet milionů euro a poskytne i dodatečnou likviditu ve výši 16,5 milionu euro. Obchod by měl být dokončen do konce února roku 2018. Dalšími uchazeči o převzetí této letecké společnosti byl jak její zakladatel Niki Lauda, ale i cestovní kanceláře Tui a Thomas Cook. International Airlines Group založila za účelem převzetí flyNiki v Rakousku dceřinou firmu nízkonákladové španělské letecké společnosti Vueling, která ovšem bude fungovat samostatně a zároveň převezme více než sedm set zaměstnanců flyNiki a patnáct strojů Airbus A320 a sloty na letištích ve Vídni, Düsseldorfu, Mnichově, Palmě de Mallorca nebo Curychu. Důvodem je hlavně to, že flyNiki byly v Air Berlin vlastně jediným ekonomicky stabilním a výdělečným podnikem.
Na převzetí flyNiki se v říjnu dohodla letecká společnost Lufthansa, ale kvůli porušení evropského práva hospodářské soutěže, byla nucena dohodu zrušit. Následovala žádost Niki Luftfahrt GmbH o zahájení konkurzního řízení viz. Další oběť berlínské epidemie.
V listopadu roku 2003 Niki Lauda odkoupil rakouskou dceřinou společnost zkrachovalé Aero Lloyd a vytvořil novou firmu Niki Luftfahrt GmbH. Po společnosti Lauda Air to byla druhá jeho letecká společnost (Lauda Air se po odprodeji postupně integrovala do Austrian Airways, ale to je jiná historie). Původně se mělo jednat jen o charterového dopravce a provoz zahájila 28. listopadu 2003 dovolenkovými linkami z Vídně do Tenerife a posléze z Vídně a Salzburgu na Kanárské ostrovy, na Madeiru a do Egypta. 
Na začátku roku začátku roku 2004 do Fly Niki vstoupila společnost Air Berlin s podílem 24 procent a posléze 49,9 procent. V roce 2007 Air Berlin převzal celou společnost.
V roce 2011 Niki Lauda odstoupil z funkce předsedy představenstva a v roce 2013 i ze správní rady Air Berlin. V roce 2017 vstoupila do Air Berlin společnost Etihad a mělo dojít k dalšímu rozvoji nových linek a vytvoření a posílení značky Tui Fly. V červnu však rozhovory skončily, v srpnu ohlásila Air Berlin insolvenci, když Etihad zastavil finanční podporu.
Sice po ukončení činnosti Air Berlin měla zájem o převzetí flotily pod dceřinou společnost Eurowings německá Lufthansa, ale Evropská komise, respektive evropské antimonopolní instituce ovšem předeslaly, že kvůli omezení konkurenčního prostředí v německy mluvících zemích nejspíš převzetí nepovolí. Lufthansa tedy od svých snah ustoupila a i když konkurzní správce Air Berlin následně oznámil, že bude hledat nového zájemce, nakonec došlo k ukončení činnosti společnosti. Sice se jistou chvíli uvažovalo, že by se do společnosti mohl vrátit Niki Lauda ve spolupráci se skupinou Thomas Cook/Condor, ale k tomuto řešení nedošlo. Nakonec ve stříbrných barvách společnosti se stylizovanou mouchou na přídi létaly tři desítki letadel typů Embraer 190, Airbus A320/321 a Boeing 727-700/800…
Paradoxem je, že společnost Fly Niki v roce 2016 ztrojnásobila zisk. Zatím co v roce 2015 společnost hospodařila se ziskem 2,2 milionů euro, v roce 2016 to už bylo 6,6 miliónů euro, a navíc byla společnost vůči bankám zcela bez dluhů. A nakonec je i paradoxem, že úzké spojení Fly Niki se společností Air Berlin znamenalo konec i této společnosti a s tím i osm stovek zaměstnanců této firmy.
(red)
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama