Aktuality

04.01.2018 01:00

Dva roky k prvnímu startu ATP, nástupci Walter M601

(red), www.ge.com Dva roky k prvnímu startu ATP, nástupci Walter M601
Společnost GE Aviation úspěšně dokončila v Praze, v prosinci 2017 první zkoušku doposud nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP). Motory ATP jsou vyvíjeny, testovány a kompletně budou vyráběny v nové centrále pro turbovrtulové motory v České republice. GE Aviation působí v svoučasné době v Praze – Letňanech, kam firma přestěhovala výrobu z původního areálu Walter v Jinonicích. Dosud zde vyrábí a servisuje letecké motory řady H80 (H75/85) pro vrtulová letadla (což je pokračovatel úspěšného motoru Walter M601). 
Firma se posléze bude stěhovat do nového výrobního závodu, jehož lokalitu zatím tají. Tam by měla být spuštěna sériová výroba nových motorů ATP v roce 2022 a roční produkce by měla být cca 400 kusů. Prvním letounem, kde by měl být motor ATP instalován, je nově vyvíjený stroj Textron Aviation Cessna Denali.
Společnost GE Aviation (de facto, a částečně i de iure pokračovatel letecké továrny Walter), úspěšně dokončila první zkoušku doposud nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP). Jde o první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech. Zkouška motoru ATP je dalším z kroků naplňování investiční smlouvy s vládou České reúpubliky o vybudování nové centrály pro turbovrtulové motory v České republice, v níž se odehraje vývoj, testování a výroba. Celkově se počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců. Od 1. června 2016 bylo již přijato 180 pracovníků, dalších 80 by mělo nastoupit v roce 2018. Ve fázi plné výrobní kapacity má produkce přesáhnout 400 motorů ročně.
Americká centrála GE Aviation v listopadu 2015, kdy Brad Mottier představil motor Advanced Turboprop na leteckém veletrhu National Business Aviation Association (NBAA), oznámila záměr investovat do vývoje nového motoru ATP přes 400 milionů dolarů. Na GE Aviation v ČR už připadla významná část ze 100 milionů dolarů, které loni vynaložilo GE v Evropě ze zmíněného 400 milionového investičního programu. Výrazných technologických novinek se dočkaly zkušebny GE Aviation v Praze, kde se motor poprvé roztočil. Otevřena byla nová montážní linka a dokončena instrumentační laboratoř, to vše za více než 15 milionů dolarů.         
„Celkové provedení, vývoj a certifikační proces je mnohem rychlejší než cokoli, co jsme kdy udělali v minulosti v oblasti našich komerčních aktivit,” zdůraznil Brad Mottier, viceprezident a generální ředitel divize BGA a integrovaných systémů. „Rád bych pogratuloval všem členům týmu, kteří se podíleli na zdolání tohoto historického milníku. Vyvinuli jsme v rekordně krátkém čase, přesně podle původních plánů, opravdový urychlovač pro trh BGA,” připomněl.
Certifikační zkoušky motoru ATP začnou v roce 2018. S novými motory se počítá pro zcela nový letoun Cessna Denali firmy Textron Aviation. Proces certifikace má skončit do roku 2020. Jde o dostatečně dlouhou dobu, během níž budou shromážděny a důkladně vyhodnoceny všechny důležité poznatky o novém motoru.
“Průběžné testování poskytne cenná data ohledně motoru a prověří jeho aerodynamické, mechanické a termodynamické vlastnosti,” uvedl Paul Corkery, generální ředitel programu ATP. „Náš tým pevně věří, že data o výkonnosti motoru splní nebo překonají očekávání, která jsme předpovídali,” dodal.
„Zavázali jsme se našemu zákazníkovi a celé letecké veřejnosti spustit motor ATP na zkušebně do konce roku 2017 a přesně to jsme splnili. S pokročilými technologiemi, kterými ATP motor disponuje, je fakt, že se tak stalo za pouhé dva roky, na zápis do Guinessovy knihy rekordů, říká Milan Šlapák, programový ředitel pro ČR. „Tímto se Česká republika stavá plnohodnotným členem letecké elity“.
Nový motor Advanced Turboprop o výkonu 1240 koní na hřídeli patří do rodiny turbovrtulových motorů v rozmezí výkonu od 1000 do 1600 koní, určených pro trh BGA. Za použití 79 nových technologií nabízí tento motor celou škálu vyspělých postupů, nesrovnatelně větší výkon a nebývalou efektivitu.  
Motor dosahuje bezkonkurenčního poměru stlačení kompresorem 16:1, který mu umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o 10 procent vyšší výkon při cestovní rychlosti, a to ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě. Se 4000 letovými hodinami nabízí o 33 procent delší časový interval mezi generálními opravami, než jakého jsou schopni dosáhnout jeho největší konkurenti.
Pokročilé technologie motoru ATP, jež byly rovněž vyvinuty a použity pro motory společnosti GE v kategorii motorů pro komerční a regionální letectví, výrazně snižují rizika spojená s jejich vývojem a časovými nároky. Jde o první turbovrtulový motor ve své třídě, který má dva stupně s variabilními statorovými lopatkami a vysokotlakým chlazením turbínových lopatek. Zúročuje postupy, osvědčené při provozu velkých komerčních motorů a zkušenosti nabyté během více než 1,3 miliardy nalétaných hodin. S využitím moderní 3D-aerodynamiky, zdokonalených materiálů a metody chlazení turbín mohou ATP motory nabídnout výrazně vyšší efektivitu provozu, větší výkon a delší životnost než ostatní motory v této kategorii.

 

(red), www.ge.com
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama