Aktuality

13.04.2019 01:00

Devítistý motor PBS TJ100

(red), www.pbs.cz Devítistý motor PBS TJ100
Ve velké Bíteši navrhli, modifikovali, vyrobili, smontovali, otestovali a prodali devět set motorů PBS TJ100. Za patnáct let se podařilo motor exportoval do Španělska, Číny, Ruska, USA, Spojených arabských emirátů, Saudské Arábie, Vietnamu, Pákistánu, Izraele, Německa, Itálie, Maďarska, Srí Lancy a Austrálie. A výrobce předpkládá, že motor PBS TJ100 a jeho modifikované verze, jako i další typy proudových motorů PBS, budou i nadále na trhu stejně úspěšné.
Vývoj motoru PBS TJ100 s tahem 1 000 N byl zahájen v roce 2001, kdy se hledal nový výrobní program za skončenou produkci přístrojů pro letoun Aero L-159. Tehdejší ředitel divize Ing. Katolický využil svých dlouholetých konstruktérských zkušeností z vývoje pomocných energetických jednotek a tehdy ještě na klasickém prkně navrhl a rozdetailoval první verzi proudového motoru. Termodynamické výpočty motoru a návrh kompresoru zajistil Ing. Ivan Brunovský, CSc, s návrhem startér-generátoru, čerpadel a elektroniky pomohl Čestmír Havránek a návrh lopatkování turbíny provedl externista Ing. Zdeněk Mrázek. Na projektu se dále podílel tým konstruktérů, výpočtářů, zkušebních techniků a dalších pracovníků divize. 
Koncepce motoru byla zvolena univerzální, umožňující jeho využití jak pro civilní potřeby, tak i pro vojenské aplikace v různých typech bezpilotních prostředků. Kromě zapalování a stop ventilu je kompletní příslušenství integrováno na motoru, což zjednodušuje jeho zástavbu. Motor vyniká především kompaktností, nízkou hmotností, spolehlivostí, rozsahem startovací obálky a nízkou spotřebou paliva i oleje.
Zkoušky prvního funkčního vzorku byly zahájeny v roce 2002. První sériový motor byl dodán v roce 2004 španělskému výrobci cvičných terčů, firmě INTA. Pro další rozšíření na jiné aplikace, bylo požadováno zvýšení tahu a užitných vlastností motoru při zachování jeho zástavbových rozměrů. Počátkem roku 2012 byl tedy zahájen vývojový projekt, jehož cílem bylo zlepšení termodynamických a provozních parametrů motoru. Konkrétně se jednalo o zvýšení tahu z 1 000 na 1 300 N, životnosti z 50 h na 300 h, snížení měrné spotřeby paliva a rozšíření letové obálky z 8 na 10 km. Poslední letové testy jednoho z našich zákazníků prokázaly v loňském roce bezproblémovou funkčnost motoru dokonce do výšky 11,5 km. Poslední inovací, kterou v těchto týdnech na divizi dokončujeme je bezolejová verze motoru, mazaná pouze příměsí oleje v palivu. Cílem této modifikace je snížení hmotnosti motoru, jeho výrobních nákladů a potažmo ceny, čímž se zvýší jeho konkurenceschopnost. 

 

 (red), www.pbs.cz

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama