Aktuality

30.12.2017 00:11

Co rok dal ... listopad, prosinec 2017

(jjk) Co rok dal ... listopad, prosinec 2017
Na konec roku spojím listopad a prosinec, protože letošní velmi nejisté období a hodně nejistá sezona, kdy vlastně permanentně hrozil zánik magazínu (a spíš mne samotného překvapuje, že ještě vůbec existuje), byly poslední dva měsíce roku vlastně doháněním restů z předchozího období. Ale v devátém roku existence magazínu, mi trochu přišlo líto ukončit činnost tak nějak nedůstojně, ze dne na den. A vlastně konec roku jakoby symbolicky byl také dozvukem zániku společnosti Air Berlin, kdy padly další tři společnosti na tohoto dopravce navázání. A kromě toho narozeniny oslavilo na začátku prosince i českobudějovické letiště, které zažívá vlastně takový nový začátek, protože poslední fáze modernizace znamená výstavbu nového terminálu. A tak se příští rok uvidí, zda magazín bude vůbec existovat, nebo v jaké podobě, a zda se dožije desátých narozenin 1.dubna 2019. To se ukáže právě v průběhu roku roku 2018.
 
 
text, foto: (jjk)
Dne 13. prosince 1937 proběhla kolaudace českobudějovické letiště u Plané. A tak vlastně k osmdesátým narozeninám byla symbolicky 12. prosince 2017 zahájená poslední etapa výstavby a modernizace tohoto největšího jihočeského letiště. Za těch osmdesát let uplynulo mnoho vody a historie českobudějovického vzduchoplavectví (a i tohoto letiště) vydalo na několik publikací. Ostatně i v tomto roce jedna taková, z pera Miroslava Irry a Martiny Vodičkové (s titulem „Osmdesát let letiště České Budějovice“), k těmto narozeninám letiště vyšla. Ale i tak není od věci, několika větami, si stručně osmdesát let tohoto českobudějovického letiště připomenout. Když už má ty kulaté narozeniny, ke kterým dostalo, tedy dostane i ten nový terminál.   
 
 
 
text, foto: (jjk), foto: archiv (jjk)
V poslední době mnozí letečtí fandové smutnili nad tím, že 28.října 2017 definitivně do historie odešla druhá největší německá letecká společnost Air Berlin. Ale dost možná si málokdo uvědomil, že spolu s ukončením činnosti této společnosti zanikla i ta, která existovala (s různými peripetiemi) více než devět desítek let. Tak nějak se na ní asi zapomnělo a pravděpodobně si mnozí mysleli, že švýcarská letecká společnost Balair, v poslední fázi své existence Belair, už zanikla dávno. A kupodivu, ač velice nenápadně, žila a fungovala souběžně se společností Air Berlin a asi navždy zmizela z oblohy ve svých devadesáti dvou letech.
 
 
 
text, foto: (jjk)
Fatální konec letecké společnosti Air Berlin má, jak se zdá, další oběť. Stala se jí malá sympatická švýcarská letecká společnost Darwin Airline. V letech 2012 a 2013 společnost Darwin Airline (ve spolupráci s Českými aeroliniemi) provozovala spojení mezi švýcarskými městy Ženevou a Luganem s Prahou. A posléze tato společnost v Praze objevovala v barvách Etihad Regional. Po té, co společnost Etihad odešla z firmy Air Berlin, dostala se do potíží i švýcarská společnost, kterou koupil slovinský vlajkový dopravce. Adria Airways však poslala v listopadu svou novou dceřinou firmu do insolvence a na „Mikuláše“ oznámila, že v roce 2018 bude pro Darwin Airline bude hledat na trhu nějaké smysluplné uplatnění…  
 
 
 
text, foto: (jjk)
V pátek 27.října 2017 před půlnocí přistál na letišti Berlin-Tegel poslední let společnosti Air Berlin a společnost se definitivně odebrala do učebnic historie letecké dopravy. Spolu s touto společností se do historie odebrala do historie i společnost Belair a ukončení protozu Air berlin se i fatálně podepsala na ukončení činnosti další švýcarské společnosti Darwin Airline. Ale i přes své dobré ekonomické výsledky pád mateřské společnosti nakonec nepřežila ani letecká společnost založená bývalým automobilovým závodníkem Niki Laudou Niki Luftfahrt GmbH, známá jako Fly Niki. Ta ukončila činnost ve středu 13. prosince 2017.
 
 
 
text, foto: (jjk)
Dnes je to už jen občasný návštěvník tuzemských letišť, ale vždy zaujme zvukem svých motorů a i černou stopou, za těmi motory se linoucími. V československém a posléze českém a slovenském vojenském letectvu létaly tyto stroje pouze dva a tak dnes ty sporadické návštěvy našich letišť už jen osvěžují stroje ukrajinských a běloruských společností (a výjimečně i některých dalších). Tento čtyřmotorový stroj se vznesl do nebes poprvé 16. prosince 1957, což znamená, že 16. prosince 2017 oslavil šedesáté narozeniny.
 
 
 
text, foto: (jjk)
Začalo to mikulášské velké bourání na přelomu listopadu a prosince roku 2006, kdy začalo definitivně mizet historické letiště Brno – Slatina, respektive Brno – Černovice (což bylo vlastně jedno letiště, jen tak trochu rozdělené na civilní a vojenskou část). Dnes už mezi Stránskou skálou a Černovickým hájkem, kromě dvou historických malých hangárů slatinského letiště, nikoho nenapadle, že zde nějaké letiště někdy bylo. Dne 21. listopadu 2006 započalo s bouráním historického hangáru na někdejším letišti Brno – Slatina, přičemž původně vojenská část na letišti (pod názvem Brno – Černovice) byla určena k revitalizaci na průmyslový brownfield a ještě nějaký čas historický areál přežila. 
 
 
 
text: (jjk), foto: archiv www.roscosmos.ru, www.nasa.gov
Podzim před šedesáti lety znamenal faktický začátek dobývání vesmíru a vlastně i let prvního živého tvora do kosmického prostoru. Po vzletu první umělé družice Sputnik 1 (Спутник 1) dne 4. října 1957, následoval 3. listopadu 1957 let prvního živého tvora do vesmíru. V pátek 3. listopadu 2012 tedy uplynulo šedesát let co tuto planetu opustil první živý tvor a na palubě družice Sputnik 2 na oběžnou dráhu země se dostal pes Lajka. Vesměs se připomíná především let první sovětské družice v říjnu 1957, ale rozhodně i druhý člověkem stvořený satelit s živým organismem na palubě stojí za připomenutí.
 
 
 
text, scan, foto: (jjk),archiv foto: (vla), L+K 2/73
Před pětačtyřiceti lety to byla velká sláva. Na pražském ruzyňském letišti se 8. listopadu 1972 objevil vůbec poprvé v historii letoun Boeing 747. A tedy bylo to zároveň i poprvé v Československu. Stroj se nesl přes Bílou Horu na dráhu 31/13 (dnešní 30/12) a v té době vzbudil opravdovou senzaci. Boeing 747-237B Emperor Vikramaditya letecké společnosti Air India VT-EBO si do Prahy tehdy odskočil pro československé turisty na své cestě z New Yorku do Bombaje (dnes Mumbai). O této události se psalo na stránkách časopisu Letectví+kosmonautika v čísle 2 v roce 1973 (viz níže). K tomu je třeba dodat, že „Jumbo Jet“ indických aerolinií se v Praze objevil ještě o týden později 15.listopadu 1972 (VT-EBN), po té se tyto stroje v Praze dlouhá léta neobjevily.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama