Aktuality

30.12.2017 00:03

Co rok dal ... březen 2017

(jjk) Co rok dal ... březen 2017
V březnu byli vyhlášeni tradičně nejlepší sportovní letci, uplynulo devadesát let od úmrtí aviatického průkopníka Jana Kašpara. Bohužel také do leteckého nebe odešel letecký akrobat Jiří Saller a Luigi Pascale, podnikatel, instruktor, pilot a šéfkonstruktér firmy Tecnam. Narozeniny oslavil letoun Airbus A320, otevřela se sezona v kbelském muzeu, ale potíže naopak dolehly i na kunovický EV-55. Kromě toho se stále ještě řešily, i v březnu, dozvuky zpackaného tendru na leteckou záchranku v Ústeckém kraji. A po Praze se proháněl Pavel Březina ve vírníku, který smí i do silničního provozu.
 
 
 
text: (jjk), www.airzone.tv, foto: (jjk), Kamil Večeřa
Tak to zdá, že se pomalu, ale jistě stane tradicí, že budou nejlepší letečtí sportovci roku oceňování na bezděčínském, tedy mladoboleslavském letišti v prostorách Leteckého muzea Metoděje Vlacha. V pátek 10. března 2017 zde tedy byli vyhlášeni ti nejlepší u nejlepších přičemž Martin Šonka stal nejlepším sportovcem Aeroklubu České republiky, nejlepším leteckým akrobatem a celkově i obdržel titul Osobnost leteckého sportu za rok 2016. Nejlepším sportovcem Letecké amatérské asociace se tím se stal mistr světa z roku 2016 v ultralehkém létání Ivo Lengál.
 
 
 
text, foto: (jjk)
Před nějakým tím týdnem se v Pardubicích objevila nová socha prvního českého aviatika ing. Jana Kašpara. A Jan Kašpar dnes tedy (s vrtulí v ruce) stojí v místech, kde kdysi stával hotel Veselka, kde se onen slavný pardubický aviatik v roce 1883 narodil. A nová bronzová socha Jana Kašpara se zjevila v Pardubicích tak trochu symbolicky. Sice dnes nemá kulaté narozeniny a ani není kulatý rok nějakého jeho slavného letu, ale zakulatilo se datum jeho poněkud předčasného úmrtí. Jan Kašpar zemřel před devadesáti lety 2. března 1927.
 
 
 
text, foto: (jjk), foto: Aleš Karban
Po krátké těžké nemoci opustil vzduchoplavectvo Jiří Saller (*17.9. 1952 - †2.3.2017). Rodák z Hradce Králové nalétal pět a půl tisíce hodin, z toho tři tisíce jako akrobatický pilot. V sedmdesátých a osmdesátých letech reprezentoval Československo na světových a evropských šampionátů, kde získal několik cenných kovů a v akrobacii pokračoval i po roce 1990, kdy až do roku 2015 byl členem slavné akrobatické skupiny Sky Box, respektive Flying Bulls Aerobatics Team…
 
 
 
text, foto: (jjk)
Posledních několik let si aviatici zvykli, že firma OKAir, která provádí i servis letadel, sídlí kousek nad Berounem na letišti v Bubovicích. Pravda, na tomto letišti není zdaleka takový provoz jaký býval ještě v osmdesátých letech, a bohužel ani (po neblahých zkušenostech) druhdy populární letištní restaurace, dlouhá léta není v provozu, ale i tak jistě mnohého zamrzí, že se o jednu společnost provoz na tomto letišti ztenčí. Z Bubovic se do Příbrami (i vzhledem k tomu, že kvalitní asfaltová dráha není tráva) v těchto dnech odstěhovala firma OKAir, mnoho let spjatá právě s Bubovicemi. 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Dne 22. února 1987 se vznesl do oblak první stroj typu Airbus A320 a zahájil tak novou etapu souboje mezi konkurenty v leteckém průmyslu. Tehdy byl podnik Airbus Industrie teprve mladým konsorciem vzniklým kolem podniků Aérospatiale, MBB - Messerschmitt-Bőlkow-Blohm (Hamburger Flugzeugbau/Deutsche Airbus), British Aerospace Plc. (BAE Systems) a CASA. Společný podnik měl za sebou úspěšné letouny typu Airbus A300 a A310, ale s novým letounem se vrhl na trh a do přímé konkurence s letouny Boeing 737. A jak dnes víme, byl to šťastný krok, protože dnes jsou největšími firmami v leteckém průmyslu právě Boeing a Airbus…
 
 
 
text, foto: (jjk)
Ministerstvo zdravotnictví České republiky v těchto dnech opět potvrdilo, že směřuje neomylně za svým cílem, kterým je absolutní rozklad a likvidace letecké záchranné služby. V posledních dvou měsících Ministerstvo zdravotnictví odmítlo uhradit leteckým záchranářům v Hradci Králové a Ústí nad Labem devět letů k akutním případům kvůli tomu, že byly mimo provozní dobu a navíc poslední odpověď ministerstva nemá příliš daleko k aroganci kulatého razítka a pohrdáním lidským životem. 
 
 
 
(jjk), www.tecnam.com
Ve věku 94 let zemřel 14. března 2017 Luigi Pascale, podnikatel, instruktor, pilot a šéfkonstruktér firmy Tecnam. Narodil se v Neapoli v roce 1923 a své první letadlo postavil ve svých 25 letech s bratrem Giovannim v garáži domu. Byl to letoun P48 Astore. O několik let později s letounem P55 Tornado Mario De Bernardi zvítězil v soutěži Giro di Sicilia del 1956. Tento úspěch oba bratry inspiroval k vybudování malé továrny a spuštění sériové výroby. 
 
 
 
text: (jjk), foto: Kamil Večeřa
Bývalo bylo před nějakými čtyřmi desítkami let, kdy prý podle jedné legendy Pavel Březina prohlásil: „Kurňa chlapi, až budu velký, sednu do vrtulníku a doletím si do Prahy na kofolu“. Je to sice bez záruky, ale prý to takhle nějak tehdy bylo. Nu a v úterý 14.března 2017 se to také Pavlu Březinovi podařilo, jen s tím rozdílem, že nedoletěl, ale dojel, a ne vrtulníkem, ale vírníkem. Po několikaletém vymýšlení a vyvíjení se podařilo v pátek 10.března 2017 získat technické osvědčení a registrační značku pro zvláštní motorová vozidla (podle zákona č. 56/2001 Sb., § 3 odst. 3) B02 8888 pro vírník AutoGyro Calidus, respektive GyroDrive, nebo úplně definitivně GyroMotion a v úterý 14.března 2017 při oficiálním focení pro časopis Pilot s Pavlem Březinou za „kniplem“ z letňanského letiště vyrazit na kafe na Václavské náměstí.
 
 
 
text: (jjk), foto: (jjk), PT
Společnost Evektor, spol. s r. o. v krátké tiskové zprávěinformovala o dočasném pozastavení projektu vývoje letounu EV-55 Outback do doby, než budou vyřešeny nejasnosti s malajským investorem. Podle krátké zprávy jsou v jednání jsou i další řešení, vedoucí k tomu, aby mohl projekt letounu EV-55 pokračovat. Kunovická letecká továrna Evektor před dvěma roky na letecké výstavě LIMA 2015 (Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition) v Malajsii, podepsala dvě Memoranda o porozumění k prodeji nových devítimístných turbovrtulových letounů EV-55 Outback.
 
 
 
text, foto: (jjk)
To je ptáček jarabáček. A jednoho takového ptáčka už také potkáváme v Praze. Svádělo by to k dojmu, že to má cosi společného s básní Jacquese Préverta, Jak namalovat portrét ptáčka (nebo ptáka). Ale není tomu tak. Belgický vlajkový letecký dopravce Brussels Airlines, který jak známo nahradil (po fatálním krachu) legendární společnost Sabena, v posledních letech některé své letouny obohacuje velmi atraktivními „malůvkami“, které vesměs mají cosi společného právě s Belgií. Tintin, René Magritte, belgičtí fotbaloví Rudí ďáblové a teď dravý pták festivalu Tomorrowland. 
 
 
 
text, foto: (jjk)
Byl jednou jeden pěkný pracovitý chlapec Vasil, Vasiljok, nebo Vasilёk, do kterého se (co čert nechtěl) zamilovala mořská panna. No jo, ale Vasiljok neopětoval její lásku a tak skončil na dně jezera. Podle jeho modrých očí, které byly podobné lučním chrpám, tak Bělorusové tuto květinku přejmenovali na Vasiljok. A tuto běloruskou národní květinku v poslední době nosí na svém trupu čím dál víc letounů národního dopravce Belavia, protože se po dlouhých letech archaického konzervativního zbarvení (jistého pozůstatku po někdejším Aeroflotu) odhodlala tato společnost o modernější design. A tak jako v deštivém 19.březnu 2017 bude Vasiljonků v Praze stále přibývat….  
 
 
 
text, foto: (jjk), foto: Archiv ZOO Praha
V sobotu 25. března 2017 se slavnostně odstartovala 86. sezona pražské zoologické zahrady. Ale vzduchoplavci a aviatici si tam také mohou přijít na své. A to nemyslím obdivováním konkurence. Historicky první „terminál“ československého civilního letiště v pražských Kbelích od architekta Josefa Gočára dnes po rekonstrukci stojí právě v trojské zoologické zahradě. Takže kdo by si chtěl připomenout jak v jakých prostorách a jakých budovách se odbavovalo na prvním československém civilním mezinárodním letišti, může se potěšit pohledem (a nejen pohledem) na půvabný Gočárův „terminál“ v Troji. Dům někdejší úřední budovy je hostincem a dům pro obsluhu galerií.
 
 
VÝletNÍČEK do Českých Budějovic s Michalem Slabým
 
VÝletNÍČEK je nová rubrika, řekněme názorů a postřehů. Magazín není primárně odborným periodikem, ale celou dobu své existence přináší spíš informace ze všech možných koutů, kde se co třeba děje, něco o různých soutěží a podobně. Od samého počátku v roce 2009 je zaměřen především osvětově. A s jistou osvětou a se snahou se podělit o vlastní postřehy a pocity na různých letištích teď přichází jeden mladý vzduchoplavec, který rád navštěvuje zajímavá, nebo atraktivní tuzemská letiště (pokud čas dovolí). Přišel tedy s nápadem prezentovat svůj subjektivní dojem a pocit z toho kterého letiště. Ale někdy právě osobní pocity z letiště, které dotyčný letec navštívil úplně poprvé, vydají za mnoho stránek odborného pojednání.   
VÝletNÍČEK do Českých Budějovic s Michalem Slabým
 
 
VÝletNÍČEK ve všední den do Líní s Michalem Slabým
 
VÝletNÍČEK názorů a postřehů. Magazín není primárně odborným periodikem, ale přináší spíš informace ze všech možných koutů, kde se co třeba děje, něco z různých soutěží a podobně. Od samého počátku je zaměřen především osvětově a se snahou se podělit o vlastní postřehy a pocity na různých letištích VÝletNÍČEK začal drobnými postřehy zaplňovat jeden mladý vzduchoplavec, který rád navštěvuje zajímavá, nebo atraktivní tuzemská letiště (pokud čas dovolí). Jedná se o víceméně o subjektivní dojmy a pocity z toho kterého navštíveného letiště. Ostatně někdy první a osobní pocit a dojem z letiště vydá za mnoho stránek odborného pojednání.    
VÝletNÍČEK ve všední den do Líní s Michalem Slabým
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama