Aktuality

21.05.2019 10:00

Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda *22.2.1949 - †20.5.2019

text, foto: (jjk), Archiv Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda *22.2.1949 - †20.5.2019
Dne 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech zemřel v sedmdesáti letech rakouský automobilový závodník, podnikatel a pilot Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda. Niki Lauda se narodil 22. února 1949 ve Vídni a proslavil se především jako závodník Formule 1 a posléze i zakladatel a provozovatel leteckých společnosti Lauda Air, flyNiki a naposledy Laudamotion, respektive Lauda Mtion Executive.
Niki Lauda byl v letech 1975, 1977, 1984 třikrát mistrem světa v seriálu Formule 1. Zvítězil v 25 závodech, na stupních vítězů byl v 54 závodech. A svůj první závod absolvoval v roce 1971 v Rakousku a poslední v Austrálii v roce 1985.
Závod na německém Nürburgringu se mu téměř stal osudným. Dne 1. srpna 1976 během tohoto závodu havaroval v rychlosti 250 km/h v místě zvaném Bergwerk. Po nárazu do plotu a srážce s vozem Bretta Lungera se ocitl Laudův vůz v plamenech po explozi nádrže. Během havárie Niki Lauda přišel o přilbu a po vyproštění z plamenů tak měl nejen poškozené plíce, ale především popálenou horní část těla a hlavu. S následky této havárie se potýkal celý zbytek života. A mimo jiné v srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976 a tak i úmrtí 20. května 2019 lze přičíst na vrub vážných zranění.
Bez zajímavosti zcela jistě není, že 42 dnů po osudné havárii Niki Lauda opět závodil a do konce sezony bojoval o titul mistra světa. Ten rok se mu to nepodařilo, ale stal se mistrem světa v roce 1977 a ukončil kariéru. Do Fiormule 1 se však vrátil v roce 1982 a v roce 1984 zvítězil v seriálu F1 ještě potřetí.
Zcela jistě je zajímavá kariéra Nikiho Laudy v oblasti letectví a letecké dopravy.
Současná letecká společnost Laudamotion je vlastně třetí, repektive čtvrtá společnost, která má cosi s Niki Laudou společného. Ale dlouho před tím Niki Lauda založil první společnost Lauda Air v roce 1979, která sice měla jen krátkého trvání, ale Lauda se nevzdal a společnost obnovil o několik let později. Posléze ve společnosti prodal podíly rakouské Austrian Airlines a německé Lufthanse a nakonec v roce 2001 rakouský národní dopravce celou společnost Lauda Air převzal. Lauda Air ukončila činnost v roce 2013 plnou integrací do společnosti Austrian Airlines.
Amira Air a tedy dnešní Laudamotion je tedy čtvrtý pokus (vzhledem k tomu, že Lauda air byly vlastně dvě společnosti).
A jak se z flyNiki stala nynější Laudamotion. Niki Lauda se totiž k odkazu flyNiki hlásil a Laudamotion považuje za jistého ideového pokračovatele společnosti, kterou sám zakládal, a která se do jeho vlastnictví vlastně oklikou vrátila. Celá historie vznikla tak, že v listopadu roku 2003 Niki Lauda odkoupil rakouskou dceřinou společnost zkrachovalé Aero Lloyd a vytvořil novou firmu Niki Luftfahrt GmbH. Původně se mělo jednat jen o charterového dopravce a provoz zahájila 28. listopadu 2003 dovolenkovými linkami z Vídně do Tenerife a posléze z Vídně a Salzburgu na Kanárské ostrovy, na Madeiru a do Egypta. 
Na začátku roku začátku roku 2004 do FlyNiki vstoupila společnost Air Berlin s podílem 24 procent a posléze 49,9 procent. V roce 2007 Air Berlin převzal celou společnost.
V roce 2011 Niki Lauda odstoupil z funkce předsedy představenstva a v roce 2013 i ze správní rady Air Berlin. V roce 2017 vstoupila do Air Berlin společnost Etihad a mělo dojít k dalšímu rozvoji nových linek a vytvoření a posílení značky Tui Fly. V červnu však rozhovory skončily, v srpnu ohlásila Air Berlin insolvenci, když Etihad zastavil finanční podporu.
A ve středu 13. prosince 2017 ukončila letecká společnost Niki Luftfahrt GmbH veškerý provoz a skončila v insolvenci. Do  insolvenčního řízení se přihlásili jak zakladatel společnosti Niki Lauda, tak cestovní kanceláře Tui a Thomas Cook. Společnost International Airlines Group založila za účelem převzetí FlyNiki v Rakousku dceřinou firmu nízkonákladové španělské letecké společnosti Vueling, která ovšem měla fungovat samostatně a zároveň měla převzít patnáct strojů Airbus A320 a sloty na letištích ve Vídni, Düsseldorfu, Mnichově, Palmě de Mallorca nebo Curychu. Důvodem bylo hlavně to, že společnost Niki byla v Air Berlin vlastně jediným ekonomicky stabilním a výdělečným podnikem.
Na převzetí FlyNiki se sice původně v říjnu 2017 dohodla letecká společnost Lufthansa, ale kvůli porušení evropského práva hospodářské soutěže, byla nucena dohodu zrušit. Následovala žádost Niki Luftfahrt GmbH o zahájení konkurzního řízení. Ale v lednu 2018 došlo k dalšímu kotrmelci, na jehož konci je zakladatel společnosti Niki Lauda, protože rakouští věřitelé nabídku společnosti Laudamotion GmbH (za podpory skupiny Thomas Cook) jednomyslně podpořili. Tím tak padl plánovaný prodej společnosti britské skupině International Airlines Group, respektive španělskému Vuelingu.
Zvrat v konkurzním řízení nastal díky tomu, že německé soudy rozhodly o tom, že konkurzní řízení rakouské společnosti nemůže být vedeno v Německu a vrátil celé řízení do Rakouska. Takže Niki Lauda byl počtvrté (nebo potřetí) na začátku, a na začátku roku 2018 oznámil spuštění nových pravidelných linek společnosti Laudamotion. Společnost Laudamotion se tedy rozlétala s letouny Airbus A320 po Air Berlin a Niki Lauda se během roku 2018 domluvil na spolupráci se společností Ryanair. Ryanair nejprvě vstoupil do společnosti Laudamotion kapitálově stupovala postupně, až celou společnost převzala a začala pro marketingové potřeby používat zkrácený název Lauda. Niki Lauda si však ponechal původní společnost, které upravil název na Lauda Motion Executive, a která používá letouny Bombardier Learjet 60, Challenger 300/600, Global Express, Global 6000.
Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda nezanechal jen hlubokou stopu v automobilovém sportu, ale v posledních čtyřiceti letech se nesmazatelně zapsal i do historie letectví a letecké dopravy.
text, foto: (jjk), Archiv 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama