Aktuality

21.05.2009 06:03

Analýzy dvou nedávných nehod padákových kluzáků.

(red), LAA ČR, www.laa.cz Analýzy dvou nedávných nehod padákových kluzáků.

Letecká amatérská asociace ČR zveřejnila na svých webových stránkách www.laa.cz informace a komentáře o dvou nehodách, které se staly 3.května 2009 na Černé hoře v Krkonoších a 12.května 2009 u Horních Lysčin. V obou případech je zřejmé, že „lidský faktor“ je nepoučitelný.

Vzhledem k tomu, že v obou případech jde o závažné případy s fatálními následky pro pilota. A nebojím se říci, že jde o závažné porušení nejen předpisů, ale i elementárních (byť leckdy nepsaných) pravidel létání, přetiskuji text hlavního inspektora provozu PL LAA ČR Jana Hájka v plném znění.

Nehoda padákového kluzáku, 3. 5. 2009, Černá hora v Krkonoších

V neděli 3. 5. 2009 došlo na Černé hoře k nehodě s těžkým zraněním pilota padákového kluzáku. Pilot během svahování narazil do stromu a následně do země.Meteorologické podmínky: vítr 2-5 m/s, nárazy 6 m/s. Dohlednost nad 20 km. Jedná se o pilota, který vlastní pilotní průkaz rok a půl. Den před nehodou létal na Zvičině, kde byl kamarády upozorněn, že létá příliš nízko nad stromy. Sám se pochlubil, že „kopal do šišek“.

Komentář LAA:

Létání nízko nad překážkami je velice riskantní činnost. Neustále zdůrazňujeme, že nejrizikovějšími fázemi letu jsou start a přistání, tedy fáze, kdy let probíhá nízko nad zemí a na řešení případných nestandardních situací není mnoho času. Svahování těsně nad špičkami stromů je přirozeně stejně riskantní ze stejných důvodů, navíc hrozí zachycení pilota nebo padákového kluzáku o špičku nebo větev stromu. Věříme, že valná většina pilotů létá s dostatečnou rezervou nad překážkami. Pokud svah funguje, „nosí“ i několik desítek metrů nad zemí a také dostatečně před kopcem. Pokud jsou podmínky takové, že je třeba pro udržení doslova se přilepit na svah, stojí za zvážení, jestli má cenu vůbec v těchto podmínkách létat. V tomto případě se pilotovi létání v malé výšce zle nevyplatilo. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem je zde zřejmé, že pilot šel této nehodě aktivně naproti. Zdá se, že létání nízko nad vrcholky stromů bylo pilotovým hloupým koníčkem – pilot nepochopil smysl volného létání. Učte se raději létat s rezervami, točit stoupavé proudy a prohlížet si krajinu z výšky – o tom totiž volné létání je. Pokud chcete létat nízko nad zemí, pořiďte si motorovou krosnu nebo tříkolku a létejte na k tomu vhodné letištní ploše ráno nebo večer metr nad zemí, dokud vám bude stačit benzín. Nebo si najděte jiný koníček...

Nehoda padákového kluzáku, 12. 5. 2009, svah na louce v katastru Horní Lysečiny

V úterý 12. 5. 2009 došlo v katastru obce Horní Lysečiny k těžkému zranění pilota padákového kluzáku, který odstartoval v terénu naprosto nevhodnému pro provozování paraglidingu.
Navíc, přestože foukal severovýchodní vítr o rychlosti 4-6 m/s, odstartoval v rotoru na jihozápadní směr. V rotoru padákový kluzák nejprve vystoupal, ale následně se prosedl a pilot narazil do vodičů elektrického napětí, na kterých zůstal viset. Pilot byl letecky transportován na popáleninové centrum. Padákový kluzák a sedačka byly silně poškozeny. Pilot vlastní pilotní průkaz kategorie PL A od roku 2005. Pojištění odpovědnosti za škody třetím osobám bylo uzavřené.

Komentář LAA:

Je zřejmé, že pilot neměl absolutně žádný přehled o aktuální povětrnostní situaci a orientoval se pouze podle místní situace na startu. Na svahu, který je ovlivňován rotorem, se může zdát, že fouká přímo „na komoru“. Každý, kdo dělal zkušební test pro získání pilotní licence PL A, si jistě vzpomene na otázku, která v tomto testu na toto téma je („Stojíte ve 2/3 svahu a vítr fouká přímo proti vám...“). Druhou věcí, kterou jistě každý odpovědný instruktor zmíní během základního kurzu několikrát, je výběr terénu, který musí být pro paragliding vhodný. Třetí věcí, která se také učí v kurzu a i podprůměrně inteligentnímu člověku musí být jasná, jsou nebezpečí, která plynou z blízkosti vodičů elektrického proudu. Nejde jen o riziko zásahu elektrickým proudem, ale i o možnost prostého zachycení se o ně vrchlíkem, následným pádem atd. V případě této nehody si pilot nevzal z výcviku k srdci zřejmě vůbec nic. Létal na naprosto nevhodném terénu za nevhodného počasí, těžce se zranil a následky si ponese s sebou po celý zbytek života.

U obou nehod zasahovaly složky integrovaného systému záchrany a záchranářský vrtulník. Zásahy stály desetitisíce korun. V obou případech šlo o neoddiskutovatelnou a naprosto zbytečnou chybu pilota.

A fotografie k oběma případům jsou na stránkách LAA ČR, www.laa.cz.

(red)

LAA ČR, www.laa.cz

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama