Akce a soutěže

16.07.2017 21:50

Začalo to v dešti a na louce za Egerlinkem

text: (jjk), foto Václav Kudela Začalo to v dešti a na louce za Egerlinkem
První ročník plachtařské soutěže v Toužimi se trápilo s deštivým počasím a zdálo se, že se ani nedolétá. A to bylo v roce 2009 na palouku u Egerlinku, tedy tam kde začalo vznikat letiště v roce 1947, tedy před sedmdesáti lety. A tak, i když to vypadalo, že se před těmi osmi lety plachtařská soutěž téměř nedolétala, dnes už je ze závodů na letišti v Přílezech tradice. A tak 8. až 15. července 2017 je to vlastně devět let, co se létá tato plachtařská soutěž. Shodou okolností sedmdesát let od okamžiku, kdy toto letiště vznikalo.
V roce 2009 se podařilo odlétat pilotům na prvním ročníku Toužim Cupu pouze dvě úlohy a vypadalo to, že snaha založit novou plachtařskou soutěž vyjde naprázdno, ale i když počasí bylo a je poslední léta všelijaké, nová soutěž se ujala a už devátým rokem, za velkého zájmu plachtařů, o letních prázdninách probíhá. A letos ve dvou třídách se nad Toužimí prolétla téměř čtyřicítka plachtařů ve dvou třídách.
Ale kromě toho, že se blíží první kulaté výročí této plachtařské soutěže, se vlastně blíží i kulatiny celého toužimského letiště. Ono totiž letiště u bývalého německého radaru začalo vznikat v roce 1957, když se v Karlových Varech začala stavět asfaltová dráha a tamní aeroklub by najednou neměl kde létat. Tehdejší náčelník karlovarského aeroklubu hledal a hledal, kam se vrtnout, až našel právě tuhle louku. Protože jak stavba dráhy v Karlových Varech, tak i pokračování tamního aeroklubu byly v zájmu (a pod patronací) armády, z líňského, tedy dobřanského letiště byla rozkazem poslána „parta“ vojáků, která s sebou z Líní přivezla dřevěný barák a postavila hangár dopravený z Jičína. Vojáci z Technického útvaru z Bechyně upravili travnatou dráhu a na začátku roku 1948 už mohl karlovarský aeroklub v Toužimi začít létat. Jenže se to karlovarským letcům zdálo daleko a navíc jim bylo slíbeno, že se budou moci na letiště v Olšových Vratech vrátit, v Toužimi byl vlastně jen náčelník a jeden instruktor a letci poněkud chyběli. Jenže výstavba a modernizace karlovarského letiště se protáhla až do roku 1959, tedy více než deset let a tak se rozhodli ti „sirotci“ v Toužimi uspořádat v Útvině jakousi osvětovou akci s promítáním. A úspěch se dostavil, protože se přihlásila pětadvacítka zájemců v roce 1960 tak mohla začít historie nového Aeroklubu Toužim oficiálně s prvním kluzákem L-13 Blaník. Během realitvě krátké doby už toužimská letka překonala početně tu karlovarskou a navíc se hospodářskou činnost podařilo utržit dostatek financí na vlečný Zlin Z-225. Toužimské letiště mělo tak trochu smůlu, že bylo určeno jako záložní pro potřebu armády a bylo i v rozšířeném příhraničním pásmu, relativně nedaleko západoněmeckých hranic a tak zdejší rozvoj byl poněkud pomalejší. I když i zde se samozřejmě budovalo potřebné zázemí. A až v roce 1995 armáda ztratila o toužimské letiště zájem a místní aeroklub měl volné ruce. A už v roce 1998 se letiště v Přílezech stalo veřejným vnitrostátním letištěm a o rok později (a následující rok) se tu pořádaly plachtařské česko-německé závody Euroregio Egerensis. Dále se areál budoval a modernizoval a od roku 2006 se zde pravidelně konal a koná akrobatický Karlovarský pohár, který se sem natrvalo přestěhoval z Karlových Varů, a v roce 2009 zde vznikla plachtařská soutěž Toužim Cup (tedy T-Cup) a rok 2010 zaznamenal v historii letiště i aeroklubu zatím nejvýznamnější akci v podobě Mistrovství Evropy v letecké akrobacii motorových letounů viz. Kozel, bodlák, bahnitý Egerling a sedm statečných …
Dnes tak velmi obstojně fungující toužimské letiště hostí kromě prestižní akrobatické soutěže i plachtařskou soutěž a útulné letiště je nejen příjemným zázemím, ale i pravidelným cílem mnoha aviatiků nejen od nás, ale i ze sousedního Německa. …jen ten Egerlink bohužel už tady nestojí…
 
A co se týče letošního plachtařského závodu, lze najít výsledky dole, nebo zde: www.soaringspot.com/cs/tcup2017/ a případně víc fotografií Václava Kudely zde:
 
…a pro připomínku předchozích návštěv tohoto letiště v roce 2017 Tam kde býval Egerlink a rok 2016 Původní azyl je dnes tradicí už deset let a ročník 2015 viz.Královský gambit, aneb muži nestárnou a v roce 2014 viz. Bez Egerlinku a téměř bez letiště a v předchozím letech viz. 2013 Cirkus Unikum…dnes naposled?, 2008 Karlovarský pohár v Toužimi, rok 2009 Šestnáctý ročník Karlovarského poháru, rok 2010 …jen pár smutných vět…, rok 2011 Panoptikum Matta Groeninga…, rok 2012 A „Hon na lišku“ ….vyhrál? …opět „lišák“…, kdy bylo o něco možná trochu lepší počasí a nebo ještě jednou na akrobacii v Toužimi v roce 2010, kdy zde bylo i Mistrovství Evropy Kozel, bodlák, bahnitý Egerling a sedm statečných
text: (jjk), foto Václav Kudela - VK Aviation 
 
 
 Toužim, Česká republika,    8. července 2017 – 15. července 2017
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
1
 Jan Pubec
Plzeň-Bory
Std. Cirrus
1 147
2
 Pavel Jiranek
Toužim
Std. Cirrus
1 097
3
 Petr Bartak
Plzen-Letkov
Std. Cirrus
1 071
4
 Martin Nejezchleb
Plzeň-Bory
ASW 15B
1 021
5
 Michal Drab
Plzeň-Letkov
LS 1-d
861
6
 Martin Zahalka
Staňkov
DG 100
855
7
 Ivan Harasta jun.
Toužim
ASW 15B
844
8
 Roman Jokl
Plzeň-Letkov
ASW 19B
828
9
 Daniel Dvorak
PLzen-Letkov
Std. Cirrus
824
10
 Petr Jiranek jun.
Toužim
Astir CS
612
11
 Martin Valenta
Toužim
LS 1-c
556
12
 Tomas Talanda
Krizanov
ASW 19B
536
13
 Frantisek Brozman
Tachov
VT-116 Orlik 2
489
14
 Josef Kreutzer
Plzeň-Letkov
ASW 15B
399
15
 Vaclav Svoboda
Plzen-Letkov
Std. Cirrus
393
16
 Martin Fric
Raná
ASW 19B
380
17
 Tomas Seifert
Rana
ASW 15B
372
18
 Petr Lonsky
Touzim
Std. Cirrus WL
363
19
 Antonin Kutalek
Zábřeh
Mini Nimbus
349
20
 Rudolf Jung
Zbraslavice
G 103 Twin III
311
21
 Jan Zanda
Plzen-Letkov
Std. Cirrus
300
22
 Frantisek Kriz
Touzim
LS 1-d
172
23
 Jiri Cincera
Toužim
ASW 15B
149
24
 Jan Turek
Touzim
Astir CS
5
25
 Jaroslav Hot
Toužim
TST-10 Atlas
0
25
 Karel Grotz
Toužim
VT-16 Orlik
0
 
 
 
 
 
Celkové výsledy Kombi po úloze 4
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
1
 Jan Kantor
Praha-Letnany
Ventus 17.6m
1 510
2
 Martin Vnoucek
Vlašim
Ventus 2cT/18m
1 451
3
 Karel Benisek
Toužim
Ventus cT 17.6m
1 403
4
 Petr Jiranek
Toužim
DG 500 22m
1 348
5
 Zdenek Schenk
Hranice
Ventus cT 17.6m
1 134
6
 Daniel Novak
Plzeň-Letkov
Duo Discus
1 085
7
 Jiri Prochazka
Toužim
Ventus cT 17.6m
1 010
8
 Frantisek Myska
Most
Ventus bT 16.6m
780
9
 Marek Blatak
Šumperk
Ventus 17.6m
774
10
 Roman Lanzendorf
Plzeň-Letkov
Ventus cT 17.6m
739
11
 Roman Michalek
Toužim
DG 400/17
565
12
 Uwe Tolkmitt
LSV Greiz
DG 400/17
497
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama