Akce a soutěže

06.09.2009 16:24

Začal to J.R.Vilímek v balóně

text,foto: (jjk) Začal to J.R.Vilímek v balóně

Ano tak to bylo, podnikatel a nakladatel J.R.Vilímek byl prvním doloženým aviatikem, respektive vzduchoplavcem v roce 1891, který bydlel na Zbraslavi. Sám Vilímek tehdy nemohl tušit, že jeho následovníci na louce mezi Zbraslaví, Radotínem a Lipencemi za třicet let založí letiště, které je dnes bohužel už jen modelářské.

O tomto letišti je psáno v článku Podzimní létání na letišti Zbraslav/Radotín z 30.11. 2008, ale tehdy tu byl takový předzimní provoz a slunce se brzo klonilo k západu, takže ani fotografie nejsou nikterak „barevné“. A tak pro trochu těch „barevnějších“ obrázků nezbylo než navštívit 11. Lipeneckého obra. To neznamená, že v Lipencích mají nějakou anomálii a žije tu jedenáct mimořádně vzrostlých jedinců, ale Lipenecký obr je tradiční letecký den více vzrostlých modelů letadel. Ale zpět k věci, respektive k Vilímkovi. V roce 1891 se v Praze konala jubilejní zemská výstava a v jejím průběhu se zde předváděli francouzští vzduchoplavci Surcouf a Godard s balonem Victor Hugo. Oba zde dělali vyhlídkové lety a na závěr výstavy Godard odstartoval se čtyřmi pasažéry mezi nimiž byl i nakladatel J.R Vilímek na přelet do Moskvy. Jenže pro špatné počasí a trochu jiný směr větru přistáli na pobřeží Baltického moře. I to však ve Vilímkovi udělalo dojem a o této cestě sepsal a vydal cestopis „Z Prahy k Baltickému moři v balónu“. V okolí se začalo létat poměrně brzy. Ve Velké Chuchli na závodišti se podobně jako v Pardubicích létalo někdy od roku 1909. Také proto bylo chuchelské závodiště vybráno k různým přeletům a leteckým dnům. Známý je přelet z Pardubic Janem Kašparem v roce 1911. A později vzniklo i plachtařské letiště „Na Baních“. Zde se také odehrála v roce 1923 soutěž plachtových letadel a kluzák „Můra“ při ní uletěl 570 metrů za 57 vteřin. Plachtaři tu měli dva stanové "E-hangáry" a dřevěnou dílnu. K plachtění se, ale víc hodily brněnské Medlánky a tak v roce 1924 bylo letiště Na Baních u Zbraslavi zrušeno. Jenže o několik let později se sem větroně vrátily. V roce 1932 tu provozovala výcvik zbraslavská skupina Masarykovy letecké ligy a 5.června byl uspořádán "malý plachtový letecký den". Jenže nebyla zde letecká škola a tak se instruktoři cvičili na letištích v Hrdlořezích a na Rané. Masarykova letecká liga zde ve třicátých létech létala na kluzáku Zögling. Přišla, ale německá okupace a na zbraslavském letišti zůstali jen modeláři. Po druhé světové válce se spojily Aerokluby Modřany a Radotín a dohodly se, že mezi Zbraslaví a Radotínem vybudují kilometrové letiště, protože Točná byla pro plachtaře moc těsná. V plném provozu bylo letiště v roce 1948. Plachtaři zůstali na Točné a na letišti Zbraslav-Radotín se soustředili motoráři a kromě nich i modeláři a parašutisté. Na dobových fotografiích je u hangárů (pozdějších budov jahodárny) viděna řada letounů Sokol M-1, ale byl zde hangárován svou koncepcí s tlačnými vrtulemi netradiční letoun Praga E-114 Air-Baby a samozřejmě i americké Pipery L-4 z amerických válečných přebytků. Těch bylo v poválečném období na našich letištích opravdu hodně. Kromě motorových strojů měli aeroklubáci na Zbraslavi i větroně i když snad jen čtyři, protože, jak bylo řečeno, se plachtaři soustředili převážně na Točné.  V roce 1952 se sloučily Aerokluby Točná a Zbraslav a o rok později po vzniku Svazarmu byla obě letiště zařazena do jeho struktury. Na Točné se i nadále cvičili plachtaři a na Zbraslavi motoráři. V polovině padesátých let bylo rozhodnuto o zrušení letiště na Zbraslavi a tak byl jeho provoz v roce 1955 ukončen. Piloti přešli na Točnou a stroje, které se „na kopec“ nevešly přelétly na kladenské letiště ve Velké Dobré, které bylo určeno Svazarmem jako motorářská základna pro Prahu. Plocha se stala jahodářkou plantáží a servisní budovy buď sloužily vodákům, nebo obsluze jahodárny. A tak tu do dnešních dnů zůstali jen modeláři, kteří tu ostatně byli už od tzv. první republiky. Nynější modelářský klub Lipence vznikl v roce 1964, který sice sídlí jinde než bylo původní letiště aeroklubu, respektive na druhém konci původní dráhy než bývaly hangáry, ale svou činností připomíná historii letiště Zbraslav-Radotín do dnešních dnů, pořádají pravidelně soutěže a letecké dny, včetně Lipeneckého obra a tak se tu létá i den a snad létat bude i v budoucnu.

(jjk)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...a podpis ...a podpis
...a podpis
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama