Akce a soutěže

28.08.2016 18:29

U sádrového pidimužíka

text, foto: (jjk) U sádrového pidimužíka
Odedávna, od dřevních dob tuzemské aviatiky se pořádaly a pořádají všelijaké letecké soutěže. Některé vydrží déle, některé kratší dobu a některé se ujmou natolik, že se neodmyslitelně stanou každoročně součástí leteckého kalendáře. Dlouhověké jsou plachtařské a akrobatické soutěže, ale najdou se i jiné, které tak říkajíc přežijí všechno, a to i dějinné turbulence. K takovým soutěžím patří i kladenské navigační závody, které mají své počátky v první polovině šedesátých let dvacátého století, ale první ročník poháru kladenských dolů se letěl v roce 1966. A 27.srpna 2016 se uskutečnil na letišti (a nad letištěm) Kladno – Velká Dobrá, už padesátý kulatý ročník (na jeden rok soutěž z kalendáře vypadla) Memoriálu Zdeňka Běhounka (jak se dnes tato soutěž jmenuje).       
Na kladenském letišti, ve Velké Dobré, se sice první navigační soutěže začaly létat v roce 1963, ale až po třech letech, ve dnech 1. a 2. října 1966 se uskutečnil první ročník "Hvězdicového letu s navigační soutěží" o pohár kladenských dolů. Za vším stál tehdejší náčelník kladenského aeroklubu Zdeněk Běhounek. Soutěž se skládala z příletové etapy, která vedla přes výchozí bod a vytyčené znaky na letiště Kladno. Dispozice pro druhou etapu už dostali posádky standardně na letišti po přistání. Hnedle první ročník byl nadmíru úspěšný a tak bylo rozhodnuto v této soutěži pokračovat. Zdeněk Běhounek se nad touto (a podobnými soutěžemi) zamyslel ve svém, zajímavém textu na stránkách časopisu Letectví + kosmonautika v roce 1967 (viz. Co radil Zdeněk Běhounek) a druhý ročník Poháru kladenských dolů se už ve dnech 1. a 2.září 1967 letěl současně i jako III.Mistrovství Československé socialistické republiky v letecké navigaci. Navigační Pohár kladenských dolů se stal populární soutěží i s mezinárodní účastí a o několik let později se přejmenoval na Kladenský pohár. Organizátoři vymýšleli všelijaké různé trasy, aby byly pro závodníky co nejatraktivnější. Také se občas podařilo i vyhovět vrchnosti a tak vznikla poněkud pozoruhodná trasa 11.ročníku ve dnech 13.-15.srpna 1976, kdy byla vytvořena trasa jedné etapy ve tvaru srpu a kladiva. To k těm kuriozitám.
Kladenské soutěže se účastnilo pravidelně pětadvacet, třicet i více posádek nejen z Československa, ale i Německé demokratické republiky, nebo Maďarska a Polska. Soutěž byla také přehlídkou skoro téměř celé výrobní řady všech typů sportovních letounů původem z Československa. A tak se zde objevovaly (některé dodnes objevují i dnes) stroje ty pu Zlin Z-42 a 43, nebo Z-126/226/326/526, nebo Orličan L-40 Meta Sokol, nebo motorových Blaníků L-13 SW (SE) Vivat a třeba i dvoumotorových strojů Aero Ae-45/145 a Let L-200 Morava atp. 
Dne 4. října 1977 však tragicky zahynul kladenský náčelník Zdeněk Běhounek a tak se na počest zakladatele této soutěže začal po nějakém čase Kladenský pohár nosit i jeho jméno. Starším ročníkům se může vybavit i polská navigační soutěž, Memoriál Franciszka Żwirka a Stanisława Wigury, která také byla pojmenována po zahynuvších polských aviaticích ku jejich poctě..  
A tak se už mnoho a mnoho let létá někdejší Kladenský pohár, respektive Pohár kladenských dolů (či o pohár ředitele kladenských dolů) pod názvem Memoriál Zdeňka Běhounka. Po roce 1990 se pestrá mozaika používaných typů letounů proměnila i co se techniky týče a tak peloton zaplnily letouny Cessna(Rheims) C-150/152/172, ale i různé typy ultralehkých strojů, nebo kategorie LSA(ELSA). Ve druhé polovině devadesátých let také i jeden ročník soutěže vypadl úplně z kalendáře leteckých akcí, ale po roční pauze se opět vrátil. A proto je v roce 2016 padesátý a nikoli jednapadesátý ročník (vnímavější asi pochopili, že od roku 1966 do roku 2016 jeden ročník chybí).
Tradice v počtu posádek víceméně zůstala zachována i u kulatého jubilea 50.ročníku Memoriálu Zdeňka Běhounka, kdy se 27.srpna 2016 účastnilo (i přes kolizi s jinými akcemi) jednadvacet posádek (pod dozorem Jasoně Kučery a Martina Hřivny). Sice organizátoři byli motivováni tím, aby se účastnily i zahraniční posádky a zájem projevili letci z Německa, Polska, Maďarska a Rakouska (a i Slovenska logicky), ale celé zabezpečení mezinárodních závodů je poněkud finančně náročnější, a tak účast zahraničních soutěžících byla poněkud nad současné možnosti organizátorů…a tak snad někdy příště..
Nu a tak padesátý ročník (kategorie Unlimited) vyhrála dvojice Martin Cabejšek - Michaela Pešková, druzí byli Petr Opat - Miroslav Tureček a třetí David Černý a Aneta Černá a v kategorii Advanced (celkově pátý) zvítězil současný náčelník kladenského aeroklubu pavel Pačes s Markem Čackým.
Ale celkové výsledky jsou tradičně na stránkách www.flynavigation.eu, resp. http://www.flynavigation.eu/download/2016_08_27_MZB_RF/Celkove.pdf
A všechno to sledoval sádrový pidimužík pod věží….
 
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama