Akce a soutěže

28.06.2015 20:23

Točte se pardálové i s kyblíkem plným vody

text,foto: (jjk) Točte se pardálové i s kyblíkem plným vody

Točilo se to točilo ve víru motorů Lycomingů v Novém dvoře, voda cákala z kbelíků i z nebe, že by se i Josef Zeffi-Heřman alias Silvestr Laštovička divil. A možná by ke svému šantánovému hitu „Točte se pardálové“ nějakou tu sloku přidal kdyby tohle všechno nadělení viděl. A bylo to tedy opravdu pozoruhodné, motory Lycomingy roztáčely rotory Robinsonů, kteří kličkovali mezi různými nástrahami radost pohledět. No ono to tedy letos bylo úplně poprvé a doufejme, že ne naposledy. Historicky úplně první Mistrovství České republiky ve vrtulníkovém létání uspořádané na letišti v Podhořanech s hlavním soutěžním programem v sobotu 27. června 2015.

Je to zvláštní. V Československu se vrtulníky vyráběly už hned po druhé světové válce, dokonce ve světových tabulkách je možné najít několik jmen československých pilotů a to dokonce i létajících na československých vrtulnících. V Aeroklubu Svazarmu létaly jak československé vrtulníky HC-2, tak sovětské Mi-1, ale nějak nikdy nikoho nenapadlo uspořádat vrtulníkovou soutěž. A to přitom 17. června 1959 kpt. Ing. Jiří Zahrádka a Ing. Ladislav Beneš zalétli na vrtulníku Mi-1 v kategorii E -1-d v Letňanech národní výškový rekord 5 450 metrů a nebo 27. června 1959 Ing. Rudolf Duchoň na československém vrtulníku HC-2 v kategorii E-1-a na trati Kbely - Benátky - Říp – Kbely utvořili světový rychlostní rekord 120,182 km/h a tentýž den na stejné trase Zdeněk Pondělíček, Ing. Antonín Kollert s týmž typem vrtulníku, jenže v kategorii E-1-b utvořili světový rychlostní rekord 114,248 km/h. Takže v historii bylo našlápnuto, jak se říká, dobře. Jenže postupem let se sice ve vrtulníkovém sportu leckde začínalo závodit, ale v Československu tak nějak stále nic. Už ve zmíněném roce 1959 se konal první šampionát svazový šampionát v Sovětském svazu. V šedesátých létech se rozeběhly soutěže ve Spojených státech amerických, ale i v sousedních zemích, protože v roce 1967 poprvé závodili západoněmečtí vrtulníkáři a vlastně i ti polští (ještě neoficiálně od roku 1964, ale první oficiální polský šampionát se konal až v roce 1972) a historicky první světový šampionát se konal v polovině září roku 1971 v tehdejším „Západním Německu“ Německé spolkové republice. A u nás stále nic. Mezitím se i vrtulníky přestaly v Československu vyrábět a tak tuzemští aviatici létali na sovětských strojích Mi-1 a víc polských, než sovětských Mi-2 (které ostatně létají všude po světě, a i u nás, dodnes)….
A tak šel čas. Změnily se i společensko-politické poměry, z jednoho státu se staly dva, bouřlivě se rozeběhla výroba ultralehkých letounů a s tím spojených i různých soutěží (nejen) s těmito stroji (jiná letecká výroba naopak skomírala a zanikla, nebo se nějak jinak pozměnila) a další letecké aktivity všeho druhu. Zanikla mnohá politicko-administrativní omezení (jiná naopak vznikla), ale soutěží od paraglidistů, rogalistů, až po balónáře, o letcích na klasických letounech nemluvě (už i renesancí a reinkarnací procházející vírníky se začínají účastnit soutěží a blíží se čím dál víc i samostatné závody), je v leteckém kalendáři habaděj, ale klasické vrtulníky stále nic. A to přitom 19. dubna 2003 Josef Rýdl na vrtulníku Robinson R44 (v kategorii) E-1-b na trase Příbram - Týnec nad Sázavou – Bubovice vytvořil rychlostní rekord na uzavřeném okruhu 100 kilometrů 178,78 km/h. Vrtulník Robinson R44 s motorem Lycoming IO-540-AE1A5 vlastně s tím také souvisí. Jak jsem psal před týdnem (viz. Blíží se nám šmiglování....) ve druhé polovině srpna 2015 se v polském Przylepu koná 15. mistrovství světa ve vrtulníkovém létání a toho času nadporučíka ing.Eduarda Malinu u slouží u 243. vrtulníkové letky (Plzeň – Líně) 24.zdl Praha Kbely a létajícího na polském vrtulníku PZL-Świdnik (AgustaWestland Świdnik) W-3A Sokół českého vojenského letectva, vyslat na tento šampionát českou reprezentaci. Potíž byla v tom, že se u nás žádné domácí mistrovství nikdy nekonalo. A tak mu nezbylo, než aby to historicky první Mistrovství České republiky sám uspořádal. A to se mu také velice úspěšně podařilo. A všechny posádky létaly právě na vrtulnících Robinson R44. Nejde o to, že se stal i sám historicky prvním mistrem republiky (s co-pilotem, redaktorem jistého komerčního tuzemského televizoru Martinem Venclem), ale, že uspořádal záležitost, kterou u nás vlastně ještě nikdy nikdo neviděl. S výjimkou navigace, kterou si lidé znalí létání, dovedou tak nějak představit, jsou ostatní disciplíny opravdu velice atraktivní. A to ať jde o „Přesnost visení, „Vedení fenderu“ nebo „Slalom“. Ale k podrobnějšímu popisu vrtulníkových soutěží a k pravidlům se ještě vrátím samostatně, protože leckdo může v pravidlech této soutěže tak říkajíc plavat. Důvod je jen ten, že je to v České republice naprostá novinka, ale v každém případě velmi atraktivní i divácky a byl by hřích tohoto potenciálu nevyužít do budoucna. Navíc pokud ještě třeba Polsko, které patří v této disciplíně k absolutní světové špičce, reprezentují dvě atraktivní blondýnky i zarputilý milovník hrubé techniky zjihne…A právě i prvního tuzemského šampionátu se zúčastnily dvě polské posádky v čele s jedním z nejlepších polských (a tím pádem i světových) reprezentantů ve vrtulníkovém sportu Marcinem Szamborskim (také soutěž suverénně vyhrál).
První vrtulníkový šampionát tedy úspěšně skončil a ač nebylo zcela ideální počasí, byl divácky velmi velice atraktivní. Takže má tento typ soutěže, u nás vlastně skoro neznámý, zcela jistě veliký potenciál do budoucna a za tento nápad a realizaci nezbývá než Eduardu Malinovi (a jeho spolupracovníkům) poděkovat….a pro doplnění je potřeba uvézt základní výsledky…  Točili se ti pardálové v Podhořanech opravdu moc pěkně…     
 
Výsledky 1. Mistrovství České republiky ve vrtulníkovém létání (všechny posádky)
 
1. Marcin Szamborski - ‎Michał Szamborski (Polsko) - 1039,44 bodů
2. Eduard Malina - Martin Vencl (Česká republika) - 583,12 bodů
3. Marysia Muś - Magdalena Woch (Polsko) - 580,8 bodů
4. Jaroslav Holub - Vladimír Chejnovský (Česká republika) - 443,52 bodů
5. Marek Vašťák - Jan Hájek (Česká republika) - 367,06 bodů
6. Aleš Navrátil - Radek Stěrba (Česká republika) - 347,64 bodů
7. Milan Mlejnecký - Josef Imlauf (Česká republika) - 314,8 bodů
8. Miloš Vomela - Oldřich Zumr (Česká republika) - 305,15 bodů
9. Richard Santus - Jiří Hetfleisch (Česká republika) - 121,67 bodů
 
Mistři České republiky ve vrtulníkovém létání (medailové pořadí posádek České republiky):

1. místo: Eduard Malina - Martin Vencl
2. Jaroslav Holub - Vladimír Chejnovský
3. Marek Vašťák - Jan Hájek

Kategorie Junior:

1. Jaroslav Holub - Vladimír Chejnovský
2. Marek Vašťák - Jan Hájek
3. Aleš Navrátil - Radek Stěrba
 
text, foto: (jjk) 
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama