Akce a soutěže

28.04.2018 22:05

Pícha s osmnáctkou k narozeninám

text, foto: (jjk) Pícha s osmnáctkou k narozeninám
Své padesáté narozeniny v roce 2018 oslaví Letecké muzeum Kbely Vojenského historického ústavu. Ačkoli se opět otevřelo veřejnosti na přelomu dubna a května (28.dubna 2018), padesáté narozeniny oslaví až v říjnu. Původně mělo jít jen o jednorázovou výstavu při příležitosti velkolepých oslav 50.let vzniku československého letectva. Ale neblahé události srpnových dnů roku 1968 zhatily nejen oslavy, ale i otevření výstavy, která se omezila jen na dva měsíce. Ale i přes všechny těžkosti to byl start nového leteckého muzea, které letos slaví už padesáté narozeniny.  
Původně se mělo jednat o jednorázovou výstavu u příležitosti padesáti let vzniku československého letectva, ale invaze sovětské armády (a dalších čtyř armád Varšavské smlouvy) 21.srpna 1968 a následná okupace Československa zhatila nejen oslavy letectví, velkolepý letecký den, ale i otevření letecké expozice. Nakonec se podařilo výstavu otevřít až 11. října 1968, ale na zimu musela být uzavřena 15. prosince 1968. Vystaveno bylo (z dnešního pohledu pouhých) 62 letounů, ale i tak dva měsíce otevřená expozice měla takový úspěch, že se na jaře roku 1969 otevřela znovu. A od té doby v roce 2018 už po padesáté.
A tak v sobotu 28.dubna 2018 Letecké muzeum Kbely Vojenského historického ústavu vstoupilo už po padesáté do nové sezony. Novinkou je pro letošní rok prostor, kde býval neveřejným, nepřístupným depozitářem, a kde je nově otevřený zrekonstruovaný hangár č.43 typu Pícha z 30. let 20.století, který stojí na svém původním místě. Hangár č. 43 je dlouhý přes padesát metrů a široký více než jedenáct metrů. Hangárů typu Pícha je na kbelském letišti více a všechny jsou využívány ke svému původnímu účelu a to jak v areálu muzea, tak i vojenský letectvem. V případě hangáru č.43 se jedná o původní nosnou konstrukci, která prošla renovací, ale plechové opláštění je nové, s výjimkou několika původních desek, které nesou stopy poškození z konce druhé světové války. Ponecháno zde bylo několik poškozených plechových plátů z amerického náletu v březnu 1945 a dubnu 1945.
V hangáru č.43 jsou umístěny letouny Aero L-29 Delfin, PZL TS-11 Iskra, MiG-15 UTI a Aero L-39 Albatros. Tento letoun měl v roce 2008 upraven svislou ocasní plochu barevně vyobrazenu při příležitosti čtyřicátého výročí prvního vzletu L-39 v roce 1968. Na svislé ocasní ploše tak je na jedné straně vyobrazen portrét konstruktéra Jana Vlčka a roky 1968-2008 a na druhé straně letící pták albatros.
Hangár ovšem byl nedostupný díky depozitáři letadel (který ještě v loňském roce vypadal jako skládka šrotu). Toto skladiště však bylo přemístěno na vhodnější místo a i díky zpřístupnění hangáru číslo 43 celý prostor upraven. Na prostranství před hangárem se tak mohl objevit letoun Iljušin Il-18B Československých aerolinií OK-NAA, který stával na travnaté části letištní plochy 24. základny dopravního letectva Kbely.
Stroj Iljušin Il-18B OK-NAA byl původně od roku 1957 u sovětského Aeroflotu, na začátku roku 1960 si ho pořídily Československé aerolinie, kde létal do roku 1977. Nejprve byl pokřtěn „Ostrava“, a posléze se jeho jméno změnilo na „Piešťany“. Rozhodně není bez zajímavosti, že se jednalo o vůbec první Il-18, který u Československých aerolinií sloužil. Ovšem „Anička“ jak se familiérně u ČSA Il-18B OK-NAA říkalo, se „proslavila“ i jinou věcí. Tato „Osmnáctka“ se nedobrovolně stala aktérkou havárie na ruzyňském letišti, která, jen zázrakem a umem pilotů, neskončila fatální katastrofou. Totiž 2. ledna 1977 za velmi nevlídného počasí se chybou řídících letového provozu srazil přistávající Tupolev Tu-134A OK-CFD (letící z Leningradu, dnešního Petrohradu) se strojem Iljušin Il-18B OK-NAA, který se chystal na odlet do Bratislavy. Jen díky duchapřítomnosti posádky přistávajícího letounu nedošlo k většímu neštěstí. Iljušin při srážce přišel „jen“ o horní část svislé ocasní plochy a mnohem více „potlučený“ Tupolev po „přeskoku“ skončil o poznání více poničený na zmrzlé travnaté ploše mimo betonovou dráhu.
Takže Iljušin Il-18B OK-NAA byl na nově upravené prostranství u hangáru č.43 přesunut z travnaté neveřejné plochy letiště. Aby se mezi budovami podařilo vůbec prokličkovat, byl zbaven částí křídel a v budoucnu ho čeká i nová povrchová úprava do podoby, ve které sloužil u Československých aerolinií.
Letecké muzeum Kbely je otevřeno denně, kromě pondělí do 31.října 2018 od 10,00 do 18,00 hodin (hangáry se uzavírají v 17,30 hodin).
text, foto: (jjk)
Zdroj: www.vhu.cz
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama