Akce a soutěže

25.06.2017 20:25

Pásla koně na betoně, tedy na betoně v Dvorech Horních

text: (jjk), foto: M.J. Pásla koně na betoně, tedy na betoně v Dvorech Horních

Napadlo mne přirovnání k československému filmu Štefana Uhera ze začátku osmdesátých let „Pásla koně na betoně“. Vcelku z prostého důvodu. Na chebském letišti na obnovení a znovuzprovoznění betonové dráhy čekali několik desítek let. A je symbolické, že první etapa rekonstrukce, či renovace se stihla do oslav vzniku prvního chebského, ale i prvního českého (československého) letiště v Dolních Dvorech u Chebu. V Horních Dvorech u Chebu se tedy slavily ve dnech 24. a 25.června 2017 stoleté narozeniny tuzemského letectví, konkrétně vzniku historicky prvního řádného a oficiálního letiště. A protože současně s tím byla zprovozněna zrekonstruovaná část betonové vzletové a přistávací dráhy, proháněly se koňské síly pod kapotami letounů na (a nad) betonovou plochou…

Když to vezmeme od konce. V roce 2017 se po dlouholetém jednání podařilo městu Cheb získat do svého vlastnictví betonovou vzletovou a přistávací dráhu letiště v Horních Dvorech, která doposud patřila státu. Až nepochopitelně dlouhé vedení a až obdivuhodná tupost byrokratů v orgánech státní správy a na odpovědných místech nejmenovaného ministerstva zavinily, že jednání o převodu chebského letiště do majetku města se táhlo skoro třicet let. Spíš se v některých fázích tohoto ostudného martyria zdálo, že ze strany ústředních orgánů, či některých byrokratů se jedná o záměr škodit za každou cenu. Tedy záměrně o zlý úmysl.
Nakonec, když se státní byrokracii podařilo zlomit, bylo nutné počkat na vyjádření Evropské komise, aby se nejednalo o takzvanou nedovolenou podporu a převod majetku není v rozporu s evropskou legislativou. A když všechno dopadlo dobře, bylo na prvním místě nutné opravit betonovou dráhu. Ta byla nejprve poničena bombardováním na konci druhé světové války a i když po válce byla opravena, nejednalo se o kvalitní opravu a hlavně letiště se téměř nepoužívalo (nebo posléze vůbec) a od padesátých let, co si letiště přivlastnila armáda, se o dráhový systém majitel vůbec nestaral. Samozřejmě díky macešskému přístupu dočasného vlastníka (který, jak výše bylo zmíněno, se bránil převodu a jakékoli opravě i více než dvě desítky let po roce 1990) docházelo v místech někdejšího poškození k další destrukci a praskání dráhy, až logicky Úřad pro civilní letectví zakázal používání. Zůstalo tak u travnaté dráhy, což bylo v posledních letech poněkud handicapem, protože povětrnostní vlivy logicky ovlivňovaly provoz.
Ale i když se majitelem letiště, a i zdevastované dráhy, stalo až vlastně několik měsíců před stoletými oslavami, podařilo se téměř nemožné, a alespoň kilometrovou část vzletové a přistávací betonové dráhy zrekonstruovat do leteckého dvoudne 24. a 25.června 2017.
Letecké dny ještě na starém letišti v Dolních Dvorech se konaly už ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Tedy v dobách, kdy na chebském letišti fungovalo Vojenské letecké učiliště a sídlilo zde vojenské letectvo. Už tehdy se letecké dny odehrávaly ve dvou dnech. Odtud tedy pochází patrně i inspirace pro současné organizátory. Vlastně poslední letecký den před dlouhou pauzou se uskutečnil v říjnu roku 1939. Po té přišla válka a německá Luftwaffe využívala jak letiště v Dolních Dvorech, tak nové tovární letiště v Horních Dvorech. Po tomto novém letišti také zbyla v Chebu betonová dráha a dráhy pojížděcí se stojánkami a ochrannými valy. Letecká továrna a staré letiště podlehly na konci války spojeneckému bombardování, přičemž bylo rozhodnuto letiště v Dolních Dvorech už neobnovovat. Velké plány měli letci s letištěm v Horních Dvorech. Už už se i schylovalo ke stavbě odbavovací budovy a zahájení letů Československých aerolinií, ale přišla armáda a letiště zabavila na několik desítek let. Ačkoli se tu objevila tu i tam nějaká vojenská technika a v osmdesátých létech i práškaři, kteří zde měli svou agrochemickou stanici, nic víc se tu nedělo. Až po roce 1989 (ač letiště stále v majetku armády) se sem začal (kromě práškařů) opět vracet civilní život a v roce 1997 Ultralight Club Cheb s modeláři, uspořádal cosi jako veřejný slet. Mezitím se stále řešil převod armádního majetku na město a tak k prvnímu oficiálnímu leteckému dnu po mnoha desetiletích došlo až deset let po té v roce 2007. Protože zájem veřejnosti byl až překvapivě vřelý (vcelku logicky po tolika letech půstu), následoval hned v roce 2008 další letecký den. Ten rok se také organizátoři rozhodli, že letecké dny se budou pořádat každé dva roky. Mezitím se také řešily záležitosti kolem majetku, tedy převod letiště z rukou armády, a tak v roce 2010 se pořádal letecký den už na veřejném vnitrostátním letišti Cheb (do té doby bylo letiště „jen“ Plochou SLZ) a mezi organizátory přibyl i Aeroklub Karlovy Vary, který se sem přistěhoval (protože nadále nemohl v plné šíři na domácím letišti v Olšových Vratech působit) a stal se i provozovatelem letiště. Následoval letecký den v roce 2012 a pak 2014. Mezitím vyrostla i nová provozní budova a postupně se letiště a celý areál zvelebovával a modernizoval a došlo i na první etapu rekonstrukce a modernizace původní betonové dráhy, po které bude následovat i oprava dalších betonových ploch a obslužných komunikací.
 
Ale jak spletiny se oslavovaly na letišti v Horních Dvorech, ačkoli to opravdu stoleté bylo v Dolních Dvorech. To bohužel už neexistuje, i když by se možná po něm na původním místě nějaký ten betonový panel, či nějaký cihla, našly. Letiště v Horních Dvorech vzniklo v roce 1917 a po válce bylo prvním vojenským letištěm Československé armády a letecké školy. Za druhé války se tam nastěhovala armáda německá a k tomu v Horních Dvorech (na místě dnešního letiště) vznikla letecká továrna Eger Flugzeugwerke GmbH s letištěm a 1 400 metrů dlouhou betonovou dráhou. Obě letiště byla v roce 1945 rozbombardována americkým letectvem. A protože travnaté letiště v Dolních Dvorech bylo téměř neobnovitelné, bylo v roce 1947 zrušeno. To betonové v Horních Dvorech však bylo opraveno a dokonce vybaveno novou technikou a potřebným zázemím, protože se plánovalo jako mezinárodní dopravní letiště a současně jako záložní pro lety směřující ze západu na ruzyňské letiště. Bohužel přišel „Vítězný únor“ 1948 a jen několik dnů před slavnostním otevřením mezinárodního letiště se přihnala Československá armáda, všechny civily vyhnala a letiště obsadila. V roce 1952 sem i umístila stálou hotovost se stíhačkami Jak-23. Tyto letouny tady zůstaly jen do léta 1953 a od té doby letiště chřadlo a chřadlo bez provozu. Vojáci ho však i nadále okupovali a tak se nedělo téměř vůbec nic.
Až v osmdesátých létech se tu zjevil práškaři Slov-Airu s letouny Z-37 Čmelák a An-2, které po rozkladu Slov-Airu po roce 1990 nahradil nejprve Air Special a po něm firma ABAS z letiště Plasy.
V roce 1997 vznikl Ultralight Club Cheb a tak se zde provoz (ačkoli práškaři postupně odešli) alespoň trochu začal oživovat. Bohužel majitelem všeho byla stále armáda, takže o nějakém rozvoji nemohla být ani řeč. A Ministerstvo obrany však městu Cheb, ultralightistům a nově přišedšímu Aeroklubu Karlovy Vary všemožně házelo klacky pod nohy a dělalo jeden naschvál za druhým. …. Ale tím jsme se vlastně obloukem dostali na začátek článku. Nakonec všechno dobře dopadlo, státní úřednický šiml byl nakonec poražen, stoleté narozeniny chebského létání nejen důstojně, ale až velkolepě oslaveny, a tak mohou chebští vzduchoplavci nakročit do druhé stovky plni odhodlání. Chebské letiště má první etapu rekonstrukce betonové dráhy za sebou a další renovace betonových ploch budou následovat. Ale hlavně díky tomu, že je celý areál letiště už plně v majetku města, mají všichni zainteresovaní už konečně po letech volné ruce k dalšímu rozvoji a zverbovávání letiště.
  
A tak na zrekonstruovaném betoně chebského letiště, a hlavně nad ním, řádily koně pod kapotami všech možných létajících aparátů. Ale co se všechno dělo, si lze přečíst (ale i více fotografií vidět) u Miloše Jenčíka viz. Letecký den Cheb 2017 | Cheb | 25. 6. 2017 (www.airfoto.jencik.net)
 
text: (jjk), foto: Miloš Jenčík www.airfoto.jencik.net
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama