Akce a soutěže

30.04.2017 12:39

Omlazená patnáctka a nové živé exponáty

text: (jjk), foto Václav Kudela Omlazená patnáctka a nové živé exponáty
Už v dubnu, konkrétně v sobotu 29.dubna 2017 se započala devětačtyřicátá muzejní sezóna v Leteckém muzeu Kbely. Už také druhým rokem je veřejnosti přístupná expozice i naproti v areálu Stará Aerovka, který je „přilepený“ ze zadní části letňanského letiště. Pražský Vojenský historický ústav tak spustil sezonu v jedné ze svých expozic, a to té nejvýznamnější. Za měsíc bude následovat i otevření lešanského muzea.
V první den otevření leteckého muzea mohli návštěvníci vidět na vlastní oči i exponáty, které do nedávna aktivně létaly, nebo ještě létají. Takže tu byly k vidění letouny Zlin Z-50M OK-TRP, a o něco starší sourozenci Zlin Z-226 Akrobat Speciál OK-KMB, Zlin Z-126 OK-HLJ a nebo i stroj Beta Minor.
A v areálu Staré Aerovky, který byl po rekonstrukci otevřen v roce 2016 se objevil zrekonstruovaný letoun MiG-15. O Staré Aerovce jsme si povídali v loňském roce viz. Nová Stará Růženka Šípková znovu ožila a co se týče opravené stíhačky, která je zde umístěna. Díky spolupráci mezi Vojenským historickým ústavem a Vojenským technickým ústavem se podařilo v loňském roce upravit do nové expoziční podoby stíhací bombardovací letoun MiG-15bis SB 3255. Už dříve se dobrá spolupráce mezi oběma institucemi projevila i na opravách a renovacích letounů Messerschmitt Me-262 a Jakovlev Jak-17, které jsou dnes vystavené ve kbelské části muzea. Letoun Mikojan Gurjevič MiG-15bis SB už byl připravován a restaurován právě pro expozici ve Staré Aerovce. Oprava se podařila stihnout do konce listopadu 2016 a obnášela nejprve odstranění povrchové koroze draku letounu tryskáním ultra vysokotlakým vodním paprskem, tlakem 1900 do 2500 barů, odstranění původního nátěru a veškerých nečistoty. Po té následovaly technologicky náročné odborné práce, které uvedly letoun do podoby, v jaké létal v padesátých a šedesátých létech.
Tento konkrétní letoun MiG-15bis SB č. 3255 (v kódu NATO Fagot B)  byl vyroben 19. května 1956 a jednalo se o taktickou útočnou modifikaci frontového stíhacího letounu typu MiG-15bis. Vyzbrojeny s ním byly zejména tehdejší dva stíhací bombardovací pluky 6. sbolp Přerov a 30. sbolp Hradec Králové. Stroj dolétal v roce 1982 a poslední let byl proveden 15. října 1982. MiG-15bis SB č. 3255 při 2 506 vzletech nalétal zhruba 1 800 hodin. Z vojenského letectva byla modifikace SB vyřazena v dubnu 1983.
 
To akrobatické letouny přiletěly vesměs po své ose a nakonec je ještě doplnil stroj L-200 Morava OK-PRO, který jako majetek VHÚ dokončil svou dvacetiletou misi u Aeroklubu Zbraslavice, protože má už tak říkajíc odlétáno a  
V sezóně 2017 bude mít Letecké muzeum Kbely včetně hangárů Staré Aerovky otevřeno pravidelně každý den kromě pondělí od 10,00 hodin do 18,00 hodin a to až do října.
text: (jjk), foto Václav Kudela - VK Aviation 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama