Akce a soutěže

01.07.2018 21:45

Od goniostanice ke kotrmelcům

text, foto: (jjk) Od goniostanice ke kotrmelcům
Ve dvacátých letech dvacátého století sice vznikla v Břeclavi Masarykova letecká liga, ale hlavně zde bylo Státní veřejné pomocné letiště pro potřeby civilní dopravy a Československých státní aerolinií (případně Československé letecké společnosti) a bydlel zde správce „majáku“, a vlál tu větrný pytel. Budova správce radiomajáku stojí dodnes, ale s letištěm už nic moc nemá společného, na letišti však pulzuje dnes čilý provoz a opět po dvou letech se zde ve dnech 28. až 30.června 2018 opět uskutečnilo Mistrovství České republiky v letecké akrobacii motorových letounů v kategoriích Unlimited, Advanced, Intermediate a Sportsman.
Jak bylo zmíněno, ve dvacátých letech v Břeclavi vznikla břeclavská odbočka Masarykovy letecké ligy. To se stalo 21.listopadu 1926. A na začátku třicátých let se pod dohledem četnictva připravovala plocha pro Státní veřejné pomocné letiště Břeclav. Letadla Československých státní aerolinií na trase Praha – Brno – Bratislava mívala leckdy technické potíže různého druhu, takže Ministerstvo dopravy s Ministerstvem veřejných prací rozhodla o výstavbě pomocných, neboli záložních letišť. Postupně tak byla, zhruba po padesáti kilometrech, vybudována letiště Zbraslavice, Přibyslav, Křižanov a Břeclav. Kromě prostorného hangáru, který se na rozdíl od Břeclavi (kde se do války nestihl postavit) dodnes stojí na letištích Zbraslavice, Přibyslav a Křižanov, se tato letiště se postupně během třicátých let vybavovala základním světelným vybavením pro noční provoz. A některá dostávala, nebo měla dostat i pomezní a překážková světla, neonový maják označující polohu letiště, osvětlený větrný rukáv, mrakoměr a pojízdný reflektor pro osvětlení plochy. Břeclavské letiště se stavělo od roku 1932 a oficiálně bylo Státní veřejné pomocné letiště Břeclav zřízeno 22.ledna 1934 a na letišti, jak bylo zmíněno, stála budova správce radiostanice a několik dalších obslužných objektů. V září roku 1938 bylo letiště (o ploše 630 x 360 metrů) dobudováno zhruba z poloviny konečné podoby, ale během mobilizace, protože nebylo využito pro potřeby československého letectva, byla plocha rozorána. Takzvané „Druhé republiky“ se však letiště už nedožilo, protože po záboru pohraničí, se stalo součástí Německa, podobně jako letiště Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Liberec. Hned na podzim břeclavské letiště německá armáda začala uvádět do provozu pro potřeby Luftwaffe. 
Hned po konci války se obnovila pobočka Českého národního aeroklubu a v roce 1950 vzniká na tomto letišti „Navijáková stanice Aeroklub Břeclav". Staví se malý hangárek, který je posléze přebudován na garáže a dílny a také se tu objevují kluzáky ŠK-38 a VT-24 Krajánek. Vzhledem k tomu, že šlo o navijákovou stanici, létalo se logicky pomocí gumicuku a posléze pomocí navijáků vlastní výroby Ford, Horch a Stratílek. O rok později vzniká Československý svaz lidového letectví ČSLL, později DOSLET (Dobrovolný svaz lidového letectví). V padesátých letech se DOSLET proměnil ve Svazarm (Svaz pro spolupráci s armádou).
V tehdejší Akci „Z“ vzniká v padesátých letech dřevěný hangár, ubikace, kanceláře, a do flotily břeclavského aeroklubu přichází další nové letouny typu LG-124 Galánka, VT-25, VT-125 Šohaj, VT-109 Pionýr a VT-130 a k tomu naviják Herkules 2, traktor Zetor a dva automobily Praga A-150. O další dekádu dál svépomocí staví břeclavští vzduchoplavci zděný hangár a přicházejí další letouny v podobě kluzáků VT-425 Šohaj III a  Blaník L-13.
V době epidemie rušení letišť (v té vlně v šedesátých letech, už několikáté) bylo v roce 1965 umrtveno i letiště v Miroslavi a tak se do Břeclavi dostala technika i z tohoto letiště. Břeclavskému letišti také hrozila likvidace, ale díky tomu, že shodou okolností z tohoto letiště nikdo do nedalekého Rakouska vzduchem neemigroval, tak nějak vrchnost nedostala záminku k jeho likvidaci. Takže břeclavské letiště tuto likvidační mánii přežilo, i když bylo do tehdy imperialistického Rakouska na dohled.
Takže letiště přežilo šedesátá léta a i okupaci a v sedmdesátých létech se dále stavělo a budovalo a i letecká flotila se postupně rozrůstala. Po roce 1990 a konci Svazarmu se letiště vrátilo do majetku města a břeclavský aeroklub stal občanským sdružením v roce 1993. Také hned Na začátku nového tisíciletí se letiště stalo veřejného vnitrostátního letiště a také dochází k rekonstrukci zázemí letiště, od kanceláře, přes provozní místnosti, přípravny pilotů, ubytovny, baru, nebo nové řídící věže a skladiště pohonných hmot a podobně.
Před třemi lety se také podařilo získat dotaci na opravu vzletové a přistávací dráhy. A předloni se se v Břeclavi pořádalo Mistrovství České republiky 2016 v akrobacii motorových letadel ve všech kategoriích (Sportsmann, Intermediate, Advanced, Unlimited a Freestyle). A pro velký úspěch se v letošním roce šampionát opakoval.
Po dvou letech se tak na toto jihomoravské letiště u rakouských hranic vrátilo Mistrovství České republiky v letecké akrobacii motorových letounů. A podobně jako před dvěma lety, a i v podobném termínu, bylo na závěr okořeněné leteckým dnem. V roce 2016 soutěžili letečtí akrobaté v prvním červencovém týdnu, v roce 2018 svou soutěží už přímo otevírali letní prázdniny. Aeroklub Břeclav uspořádal letošní republikový šampionát ve dnech 28. až 30.června 2018 s tím, že letecký den vyšel na první červencový den, tedy na neděli. A jako tradičně se soutěžilo ve čtyřech kategoriích v kategoriích Unlimited, Advanced, Intermediate a Sportsman.
Letošního republikového šampionátu se zúčastnilo třiadvacet pilotů a pilotek (z pětadvaceti přihlášených). 
V samotné soutěži byly k vidění jak Zliny Z-526 a Z-50M, tak stroje American Champion (Bellanca) 8KCAB Decathlon, Extra 300L respektive 330LC a 300SR, nebo XtremeAir XP-30 Sbach 300.  
V Kategorii Sportsman, které se účastnili čtyři soutěžící (z pěti přihlášených) zvítězil Robert Sítko (Z-526 OK-EHO) před Kateřinou Půlpánovou (Decathlon OK-DEC) a Martinem Vlčkem (Decathlon OK-ACR).
Kategorii Intermediate odlétalo jedenáct soutěžících (z dvanácti přihlášených), a v této kategorii obhájil vítězství Michal Tvrzník (Z-50M OK-XRK), druhý doletěl Jaroslav Svoboda (Z-50M OK-TRM) a třetí byl David Beneš (Z-50M OK-TRM).
Pět letců se účastnilo kategorie Advanced, kterou vyhrál Jaromír Čihák (Extra 300L YL-VUP, což znamená, že se v Břeclavi objevily kuriózně dva letouny s lotyšskou registrací vedle sebe), před Miroslavem Černým (XP-30 D-ESXA) a Adamem Ondřejkou (XP-30 D-ESXA).
A v kategorii Unlimited si o tři medalie zalétali tři akrobaté, mezi nimiž zvítězil Martin Šonka (Extra 300SR OK-SON) před Markem Hykou (XP-30 D-ESXA) a Petrem Kouřilem (Extra 330LC OK-ELC).
Na břeclavském letišti se ovšem objevil v sobotu, tak říkajíc, v civilu a mimo program, Petr Františ (který jinak působí v týmu Martina Šonky pro sérii Red Bull Air Race), který přiletěl s čerstvou novinkou a tuzemském nebi, letounem Jak-52 (s lotyšskou registrací YL-STH). Ale soutěže se samozřejmě neúčastnil. Tento mohutný stroj se, ale logicky stal po své příletu středem pozornosti, a kokpit tohoto letounu si tak vyzkoušel i další akrobat, který v Břeclavi aktivně nezávodil, Karel Kuthan, zvyklý na podobně objemný akrobatický speciál Jak-55M.    
 
A celkové výsledky jsou tradičně na adrese https://acro-online.com/event/74/results#combined
text, foto: (jjk)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mistrovství ČR v akrobacii letounů
 
 
 
 
 
 
Sportsman (SPO)
 
 
 
 
 
 
 
R.
C.
Pilot
A/C
R.
K
U1
U2
U3
Totals
1
CZE
Robert Sítko
Z-526
OK-EHO
1107.33
1030.67
795
645
3578
2
CZE
Katerina Pulpanova
Decathlon
OK-DEC
925.17
997.42
823.5
792.33
3538.42
3
CZE
Martin Vlcek
Decathlon
OK-ACR
942.17
1007.67
1104.33
336.83
3391
4
CZE
Petr Jonáš
Decathlon
OK-DEC
1052.33
762.17
911.33
536
3261.83
5
SVK
Jakub Krajňák
Z-526
OK-EHO
0
0
0
0
0
Intermediate (INT)
 
 
 
 
 
 
 
R.
C.
Pilot
A/C
R.
FK
U1
U2
U3
Totals
1
CZE
Michal Tvrzník
Z-50M
OK-XRK
1714.33
1304.5
1567
1437
6022.83
2
CZE
Jaroslav Svoboda
Z-50M
OK-TRM
1279.5
1132.33
1433.33
1143.67
4988.83
3
CZE
David Beneš
Z-50M
OK-TRM
1068.17
1129
1065.17
1357.17
4619.51
4
CZE
Tomáš Zemánek
Z-50M
OK-XRK
1289
1109
1000.33
1178.33
4576.66
5
CZE
Lukas Ponizil
Z-50M
OK-XRK
1478.17
737.67
1112.33
1236.33
4564.5
6
GER
Joachim Weinbrener
Z-50M
OK-XRK
1209.67
956
934.83
713.5
3814
7
CZE
Iveta Zibarova
Z-50M
OK-TRM
1263.25
675.33
764.67
978.5
3681.75
8
CZE
Ivo Cervinka
Z-50M
OK-XRK
1194
927.17
854.33
362.17
3337.67
9
CZE
Jaroslav Nedelka
Z-50M
OK-TRM
276.83
775.33
909.67
1111.33
3073.16
10
CZE
Miroslav Tvrdý
Z-50M
OK-XRK
725
572.67
733.92
482.33
2513.92
11
CZE
Radek Filip
Z-50M
OK-TRM
674.67
212.33
18
696
1601
12
CZE
Aleš Baumrukr
Christen Eagle
OK-IGL
0
0
0
0
0
Advanced (ADV)
 
 
 
 
 
 
 
R.
C.
Pilot
A/C
R.
FK
U1
U2
U3
Totals
1
CZE
Jaromir Cihak
Extra 300L
YL-VUP
2441.17
2088.17
2110.75
2219.67
8859.76
2
CZE
Miroslav Cerny
XP-30
D-ESXA
1847.33
1840.5
1787.83
1668
7143.66
3
CZE
Adam Ondrejka
XP-30
D-ESXA
1938
1896.33
1817.5
1480.67
7132.5
4
CZE
Radim Bagar
XP-30
D-ESXA
1991.17
1687.5
1726
1595.5
7000.17
5
CZE
Lukáš Pařízek
Extra 330LC
OK-ELC
1938.33
1925.5
1957
1174.83
6995.66
Unlimited (UNL)
 
 
 
 
 
 
 
R.
C.
Pilot
A/C
R.
FK
U1
U2
U3
Totals
1
CZE
Martin Sonka
Extra 300SR
OK-SON
3686.67
3570.5
3313.83
2841
13412
2
CZE
Marek Hyka
XP-30
D-ESXA
3072.67
2608.83
2808.33
2272.67
10762.5
3
CZE
Petr Kouril
Extra 330LC
OK-ELC
2669.83
3085
2311.67
1748
9814.5
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama