Akce a soutěže

20.09.2014 21:20

Není Challenger, jako Challenger

text,foto: (jjk) Není Challenger, jako Challenger

Leckdo si jistě při vyslovení názvu létajícího aparátu Challenger vzpomene na americký raketoplán, který fatálně havaroval při svém startu na oběžnou dráhu v roce 1986. Také si jistě mnozí vybaví letoun Canadair CL-6013A vojenského letectva České republiky, který u nás službu začínal v barvách ve flotile letky Ministerstva vnitra. A ač zůstal tentoun letoun u nás jen v jednom kusu, stále uspokojivě slouží. Shodou okolností rok zkázy raketoplánu Challenger (1986) byl i koncem firmy Canadair, která se stala součástí koncernu Bombardier Aerospace, který ovšem na výrobu letadel nezanevřel, ba naopak. A tak se rodina typů Challenger (a nejen jich) utěšeně rozrůstá a nejnovější přírůstek (Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350) se objevil i 16. září 2014 na letišti Vodochody, kde ho představovala (v rámci svého turné) letecká společnost NetJets Europe. 

Letoun Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350, který přímo navazuje na verzi 300 v sobě nezapře podobnost s o něco větším a starším sourozencem Bombardier (dříve Canadair) Challenger CL-600. Ten vznikal v sedmdesátých létech v ještě samostatné firmě Canadair a jak už bylo řečeno CL-601 od roku 1992 létá i v České republice (nejprve u letky Ministerstva vnitra jako OK-BYA a od roku 1998 u českého vejenského letectva s číslem 5105.
V roce 1986 skomírající firmu Canadair pohltil její větší kanadský konkurent Bombardier Aerospace, který pokračoval ve vývoji nejen typů Challenger, ale i dalších typů dopravních letounů až po velké stroje Bombardier CSeries, které už jsou přímou konkurencí letounů Boeing B737(500/600) a Airbus A320(318/319), nebo Embraer E190/195, ale to je jiná kapitola a vraťme se k rodině letounů Challenger.
Jak již bylo řečeno Challenger 600 (a jeho deriváty pro náklad, nebo maximálně 19 cestujících) vznikal v sedmdesátých létech a firma Bomardier o dvacet let později usoudila, že by nebylo od věci tento typ letounu poněkud technologicky omladit. Začal tedy vznikat nový letoun Bombardier BD-100 Challenger 300, který sice vývojově na svého předchůdce přímo nenavazuje, ale podobu se starším sourozencem zcela jistě nezapře. Projekt tohoto letounu byl představen na Paris Air Show 13. července 1999, ale do vzduchu se dostal až o dva roky později v roce 2001 a do komerčního provozu vstoupil v roce 2004. O devět let později firma Bombardier oznámila vznik vylepšené verze Challenger 350, která se poprvé vydala na oblohu 2. března 2013 s tím, že první dodávky zákazníkům budou realizovány v roce 2014. Ostatně 12. června 2014 Challenger 350 získal plnou certifikaci a tak se stroj mohl vydat na cestu do komerčního provozu. Jedním z prvních sériově vyrobených letounů byl ostatně i ten, který se prezentoval (na počátku svého evropského turné společnosti NetJets Europe) na letišti Vodochody 16. září 2014. Letoun Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 se oficiálně stane členem flotily NetJets v roce 2015.
Bombardier Challenger 350 pojme maximálně deset cestujících (i když výrobce uvádí, že v upravené verzi „sardinky“ by se na palubu vešlo cestujících až šestnáct, což je, ale dost těžko představitelné) a jeho maximální rychlost je téměř devět set kilometrů za hodinu a bez mezipřistání dokáže uletět až šest tisíc kilometrů. Délka letounu je 20,93 metru, rozpětí 21,00 metru, výška 6,1 metru, prázdná hmotnost 11 249 kg, maximální vzletová hmotnost 18 484 kg. Pohonnými jednotkami jsou dva motory Honeywell HTF7350 turbofans (2x 33,00 kN), maximální rychlost 870 km/h, cestovní rychlost 849 km/h, dolet 5 741 km a dostup 13 716 metrů.
Nu takže není Challenger, jako Challlenger a jen připomínka (protože se do Vodochod ještě vrátíme) jedna návštěva z minulosti viz. Lufthansa v Odolena Vodě.
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama