Akce a soutěže

21.07.2007 20:01

Na letišti Mariánské Lázně - Skláře na sletu

text,foto: (jjk) Na letišti Mariánské Lázně - Skláře na sletu

Tak jsme v sobotu 21.července 2007 měli už 12.ročník sletu ULL va Mariánských Lázních, tedy ne přímo v Mariánských Lázních, ale na letišti Skláře, alespoň trošku víc tu jednou za rok ožije provoz a přitom toto letiště má bohatou slavnou, ale i velice smutnou minulost. K té slavnější patří to, že bylo otevřeno v roce 1927 linkou do Prahy a Saské Kamenice (pro mladší Chemnitz v době NDR Karl-Marx-Stadt) a v roce 1929 se stalo nejmodernějším leteckým přístavem v Československu a to především díky nádhernému terminálu (tehdy se říkalo nádraží) z rýsovacího prkna významného českého architekta Pavla Janáka (pro zapálené jedince odkazuji na stránku Archiweb.cz, kde jsou pod jeho jménem drobné ukázky jeho tvorby včetně té zmíněné budovy, ale i terminál tzv.starého ruzyňského letiště Janákova konkurenta Adolfa Benše, či Josefa Gočára, který se podílel na výstavbě letiště ve Kbelích, ale jeho projekty tam bohužel vidět nejsou, ale na rozdíl od Janákova terminálu v Mariánských Lázních Benšovy a Gočárovy stavby na Ruzyni resp.Kbelích stále stojí... pokud by chtěl někdo hodně zapálenej chtěl vědět víc, doporučuji se obrátit na historika architektury Ing.arch.Zdeňka Lukeše či Ing.arch.Davida Vávru, nejsem na rozdíl od nich architekt, takže mám jen laické informace )...no a tak toto mezinárodní letiště se v 30tých letech stalo kooperujícím i konkurujícím letištěm pro Kbely a později tzv.starou Ruzyni a zároveň tu byl jako německý aeroklub, tak zde tu a tam hostovala i Masarykova letecká liga (předchůdce Aeroklubu RČS), za 2.světové války zde sídlila letecká škola Luftwaffe a Deutsche Lufthansa a v roce 1945 toto letiště rozbombardovala americká armáda, včetně Janákova terminálu, což byl poměrně nesmyslný čin, protože terminál po celou dobu války fungoval jako civilní a od dubna do května 1945 jako azilové a lazaretní centrum pro raněné německé civilisty (samozřějmě i vojáky wehrmachtu, ale i tak zničení této budovy bylo nesmyslné)... po válce se velmi hovořilo o obnově budovy, včetně plánů na výstavbu betonové VPD (tedy dráhy), ale nástup Alexeje Čepičky do funkce ministra obrany (pro mladší ročníky - Čepička si vychytrale vzal za manželku dceru K.Gottwalda a funkce byla zaručena) tyto plány zhatil a letiště Mariánské Lázně-Skláře (podobně jako obě letiště v Chebu) zastavilo činnost, posléze sice fungoval Aeroklub Svazarmu, Agrolet, Slov-Air, ale to byla chabá náhrada prvorepublikového provozu, naděje se objevila až na počátku roku 1972, kdy zde ČSA obnovily pravidelný vnitrostátní provoz, ale hned začátek provozu byl fatální: 8. června 1972 zde bylo na lince Mariánské Lázně-Praha-Bratislava-Lučenec uneseno letadlo L-410 Turbolet společnosti Slov-Air (15 cestujících, desítka z nich patřila k únoscům) a při něm byl kapitán Ján Mičica střelen smrtelně do krku a druhý pilot Dominik Chrobák pak přistál v Bavorsku ve Weidenu.(tato událost byla zkresleně použita i v 30.případech mjr.Zemana, ale velmi zkresleně)a tak mělo toto letiště opět smůlu od samého počátku snahy o obnovení zašlé slávy, ale protože zde byly i následujících letech pokusy (ikdyž zmařené v zárodku)o únosy letadel, byl v roce 1981 civilní provoz zastaven definitivně (podotýkám, že žádný z pokusů o únos, včetně toho prvního z roku 1972 neměl paradoxně politické pozadí, ale pouze kriminální)...takže zde do převratu sloužil pouze Aeroklub Svazarmu a zemědělská činnost Slov-Airu, po roce 1989 nyní vytunelovaný Air Special, jehož drobný "zdravý" zbyteček (spíš pár místních entusiastů. kteří bankrot přežili) se snaží toto druhdy slavné letiště provozovat (jejich věkový průměr ale dosahuje téměř 80ti let, takže klobouk dolů před jejich aktivitou) a čerstvě spolu s Aeroklubem Karlovy Vary, který se sem možná dočasně, možná natrvalo odstěhuje (AKKV se rozhoduje zda zůstane zde či se odstěhuje na podobně znovuobnovované letiště v Chebu), protože letiště Olšová Vrata v Karlových Varech je natolik zahlceno civilním mezinárodním provozem,že už pro jejich zájmovou činnost nezbylo místo...no a to by tak pro dnešek bylo vše, trochu jsem se rozpovídal, ale na to, jaký význam toto letiště v naší historii má, je to jako polovina holé věty a velmi zkratkovitě a zhuštěně řečeno …

(jjk)

 
1.Andula na stojánce, ještě před 52mi lety by za ní stál Janákův nádherný terminál 1.Andula na stojánce, ještě před 52mi lety by za ní stál Janákův nádherný terminál
1.Andula na stojánce, ještě před 52mi lety by za ní stál Janákův nádherný terminál
3.hádejte odkud jsem... KV není to náhodou někdo z nedalekých lázní 3.hádejte odkud jsem... KV není to náhodou někdo z nedalekých lázní
3.hádejte odkud jsem... KV není to náhodou někdo z nedalekých lázní
4.jako v dobách své největší poválečné slávy narváno 4.jako v dobách své největší poválečné slávy narváno
4.jako v dobách své největší poválečné slávy narváno
5.majitel bude asi vášnivý šachista 5.majitel bude asi vášnivý šachista
5.majitel bude asi vášnivý šachista
6.miniaturní vrtulníček Kompres přiletěl na návštěvu 6.miniaturní vrtulníček Kompres přiletěl na návštěvu
6.miniaturní vrtulníček Kompres přiletěl na návštěvu
7.mjr.Jiří Suttner v.v. si vzpomínky na službu u Policie nahrazuje létáním 7.mjr.Jiří Suttner v.v. si vzpomínky na službu u Policie nahrazuje létáním
7.mjr.Jiří Suttner v.v. si vzpomínky na službu u Policie nahrazuje létáním
8.motorové kolo s křídlama, do toho bych asi nesedl... 8.motorové kolo s křídlama, do toho bych asi nesedl...
8.motorové kolo s křídlama, do toho bych asi nesedl...
10.obrázek jako z 40-50tých let, Andula i paragán v zeleném 10.obrázek jako z 40-50tých let, Andula i paragán v zeleném
10.obrázek jako z 40-50tých let, Andula i paragán v zeleném
11.vojáci se nezapřou... Uráááá ven z Anduly 11.vojáci se nezapřou... Uráááá ven z Anduly
11.vojáci se nezapřou... Uráááá ven z Anduly
13.nohy křížem, prostě pohoda 13.nohy křížem, prostě pohoda
13.nohy křížem, prostě pohoda
14.plzeňský patriot vyzdobil čumáček erbem mateřského města 14.plzeňský patriot vyzdobil čumáček erbem mateřského města
14.plzeňský patriot vyzdobil čumáček erbem mateřského města
 

15.pojížděčka volá po opravě 15.pojížděčka volá po opravě
15.pojížděčka volá po opravě
16.pozitivně, tedy na DUR naladění chlapci 16.pozitivně, tedy na DUR naladění chlapci
16.pozitivně, tedy na DUR naladění chlapci
17.že by sousedé znali i MUFa od JúHeláků...to spíš bude MUIF, což mi nic neříká... 17.že by sousedé znali i MUFa od JúHeláků...to spíš bude MUIF, což mi nic neříká...
17.že by sousedé znali i MUFa od JúHeláků...to spíš bude MUIF, což mi nic neříká...
18.to není ani LOS ani LEOŠ, ale Brigadýr s třemi parašutisty 18.to není ani LOS ani LEOŠ, ale Brigadýr s třemi parašutisty
18.to není ani LOS ani LEOŠ, ale Brigadýr s třemi parašutisty
20.a kravičky se opět klidně pasou...jojo švejcarský plemeno... 20.a kravičky se opět klidně pasou...jojo švejcarský plemeno...
20.a kravičky se opět klidně pasou...jojo švejcarský plemeno...
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama