Akce a soutěže

28.08.2016 21:06

Možná by to bylo ještě o deset let víc...kdyby

text: (jjk), text, foto: M.J. Možná by to bylo ještě o deset let víc...kdyby
Ačkoli táborský aeroklub slaví své sedmdesátiny, protože začal fungovat až po válce v roce 1946, u Čápova dvora se s létáním začínalo už o deset let dříve v roce 1936, kdy úřady svolily s výstavbou letiště právě na tomto (a současném) místě. Kdyby tedy nepřišla druhá světová válka, mohl táborský aeroklub už slavit své osmdesátiny. Takhle to bylo v sobotu 27.srpna 2016 také kulaté, ale „jen“ výročí sedmi desítek let organizovaného létání na letišti Tábor – Čápův dvůr.
Den otevřených dveří, respektive takový malý domácký letecký den okořenil letecký akrobat a reprezentant Martin Šonka, který přispěchal do Tábora z Moravské Třebové, z evropského šampionátu. A vlastně až v Táboře, na jeho rodném letišti se dozvěděl, že se stal mistrem Evropy ve freestyle. Ale vzduchoplaveckých přístrojů bylo na táborském letišti k vidění mnohem víc a mnohem rozličnějších… podobně jako před sedmdesáti lety, protože to tak skoro na den vyšlo.
Historicky první letecký den se uskutečnil 8. září 1946 a v jeho průběhu byly pokřtěny dva letouny Piper Cub (OK-WLK a -WLD), které táborskému aeroklubu darovala zlínská firma Baťa. Oba Pipery slavnostně pokřtěny jmény “Baťovák” a “Táborita”. Ale na tom slavném prvním leteckém dnu se zjevilo mnoho dalších letounů včetně kluzáků…
Poslední srpnovou sobotu to hemžení viděl Miloš Jenčík…
text: (jjk)
 
Aeroklub Tábor v letošním roce slaví sedmdesátiny. A jak jinak je stylově oslavit, než uspořádat letecký den a ukázat odborné i laické veřejnosti, co vše obnáší aeroklubové létání. A i proto se poslední srpnovou sobotu konal na letišti Čápův dvůr letecký den.
Letové ukázky započaly několika průlety devítičlenné skupiny s pěticí vedenou L-200 Moravou se dvěma Zlíny Z-142 a dvěma Zlíny Z-226MS Trenéry, následovala trojice vedená Zlínem Z-43 s Pipery PA-28-180 na křídlech a celou skupinu uzavírala Cessna 172SP. Následovala dvojice kluzáků L-23 Super Blaník, dále jeden z výsadků parašutistů a parašutistek vyskočivších z "Anduly" An-2. Následně se předvedl kluzák ASK-21, vrtulník Robinson R22 a Zlín Z-37A Čmelák. Dalším číslem byla ukázka vzletu kluzáků L-23 a VSO-10 pomocí navijáku. Pak létala trojice Trenérů Z-226MS. Úderem patnácté hodiny se nad letištěm objevila hotovostní dvojice JAS-39 Gripenů. Poté se předvedl největší letoun tohoto leteckého dne, dvoumotorový turbovrtulový dopravní Let L-410UVP pardubického Centra leteckého výcviku. Následovali potřetí parašutisté.
Jedním z lákadel leteckého dne byl i čerstvý vícemistr Evropy v motorovém akrobatickém létání a ještě čerstvější mistr Evropy soutěže freestyle Martin Šonka, mimochodem odchovanec táborského aeroklubu, se svou Extrou 300SR. Další ukázkou byl dvojvlek kluzáků Schleicher K8 a Slingsby T.31. Následovalo sestřelování balónků trojicí Zlínů, několik průletů dvojice ULL Samba XXL, poté létala další ultralehká letadla Letov ST-4 Aztek, Sluka a Pulsar III.
Letecké odpoledne ukázalo, že i přes absenci "hvězdných" typů, se táborským pořadatelům podařilo sestravit čtyřhodinový letový program, který představil aeroklubové létání v celém jeho spektru. Součástí leteckého dne byl i křest knihy táborského aeroklubáka Františka Bartoně, který spolu s Alexandrem Kubovcem létal unikátní zrcadlový let na Blaníku.
 
text: (jjk), text, foto: Miloš Jenčík, www.airfoto.jencik.net
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama