Akce a soutěže

18.06.2017 20:15

Když jsme táhli k Jaroměři, ať si nám to kdo chce věří …

text: (jjk), foto Václav Kudela Když jsme táhli k Jaroměři, ať si nám to kdo chce věří …

… zašli jsme si k starý Káčé na večeři. Písnička s tímto textem, který je značně obhroublý, byl svého času velmi oblíbenou písní Josefa Švejka. Tedy sám se chlubil tím, že umí „,Kde domov můj“, „Jenerál Windischgrätz a vojenští páni od východu slunce vojnu započali“, nebo „Zachovej nám, Hospodine“, „Tisíckrát pozdravujeme Tebe...“ a právě „Když jsme táhli k Jaroměři. Nu a v pátek 16.června a v sobotu 17.června 2017 táhli k Jaroměři i bez jenerála Windischgrätze aviatici z Čech, Moravy, Slezska a Slovenska na čtvrtou (vlastně pátou) sešlost vzduchoplaveckých přístrojů československých.

Nultý ročník sletu československých aparátů, ještě bez současného názvu se přihodil v roce 2013 v Jindřichově Hradci slétlo jedenáct letounů a ve společné sestavě se prolétlo devět letounů. Oficiální první ročník Sletu československých letadel se přihodil v Táboře v roce 2014, na historickém letišti Čápův dvůr (viz. Jedu cestou na Tábor přes pár údolí, přes pár hor). To už se slétlo 48 letadel, společnou průletovou formaci sestavilo 27 strojů a účastníků bylo 380.

A sešlost v Sodomkově Vysokém Mýtě v roce 2015 už provázely drobné dešťové přeháňky. Ale i tak se slétlo 56 letounů, do přeletové sestavy se srovnalo 28 strojů a účastníků bylo nakonec 510 (viz. Loučná holt není Úpa, ale i tak Viktorka skočila).
V loňském roce 2016 se u lesa Řáholce také proháněly mráčky a nějaká ta drobná průb mračen celé jičínské letiště zalila, ale jinak to byla československá vzduchoplavecká sešlost rekordní. Do Jičína se slétlo 75 letounů, a 530 účastníků…. Sestavu na přelet tvořilo 29 strojů (viz. Nad Jičínem opět zvedli ševci vojnu)
Nu a „Když jsme táhli k Jaroměři, ať si nám to kdo chce věří, zašli jsme si k starý Káče na večeři…. „ no další text Švejkovy oblíbené písně nelze reprodukovat před dva dvacátou hodinou, a někdy ani po ní ne…Ale to nic nemění na tom, že k Jaroměři, na letiště v Josefově ve dnech 16. a 17.června 2017 přilétlo na čtvrtý ročník Sletu československých letadel 2017 (s nultým ročníkem tady na pátý), který tentokrát (na rozdíl od loňského Jičína) nedoprovázely kapky deště, ale pro změnu temná mračna, 63 strojků, v přeletové sestavě bylo jako vloni 29 letadel a účastníků bylo celkem 445. Letos nakonec vystoupení skupiny Follow-me ze Zábřehu u Dolního Benešova a skupinový přelet neprovázel déšť, ale proti oblačnosti nebyla letadélka úplně nejfotogeničtější. Ale i když se třeba na jinu Moravy čerti ženili, a i v různých koutech východu Čech se to po nebi mračilo, v Jaroměři - Josefově bylo nakonec poměrně přívětivé povětří….
A možná by stálo za to něco o letišti v Jaroměři napsat, ale kromě toho, že zde sídlí akrobatická čtyřka (dnes létající v dresu rakouského výrobce limonád na německých letounech vymyšlených Philippem Steinbachem) nijak nějaké kulaté výročí na tento rok nepřipadá…. A tak tedy alespoň stručně. Město a pevnost mají svou bohatou a slavnou historii, ale slavná je i minulost místního letiště. Historie josefovského letiště sahá na samotný počátek historie létání v Čechách. Tehdy, ještě na vojenském cvičišti, dne 24. 7. 1910 provedl své třetí (po Pardubicích a Hradci Králové) veřejné vystoupení ing. Jan Kašpar. Další významnou osobností české aviatiky působící na josefovském letišti byl Igo Etrich, který od roku 1911 využíval letiště a hangár pro svá letadla Taube, Schwalbe a kabinovou Limusinu po té, co neuspěl s pronájmem letištní plochy v Pardubicích. Dřevěný hangár nechal staviteli letadel postavit samotný starosta Josefova a vojsko upravilo plochu cvičiště pro letecké účely. Z iniciativy Igo Etricha byly na podzim 1911 zahájeny vyhlídkové lety pro veřejnost. Konaly se každé odpoledne ale bohužel po neúspěšných jednáních s armádou o nákupu jeho letounů převádí Igo Etrich svojí leteckou činnost do Německa a Rakouska. Ale tak či tak Kašparovým veřejným vzletem i zkušebními lety Etrichovými byla zde započata aviatická tradice. Od roku 1926 v Josefově zde byla odbočka Masarykovy letecké ligy, v roce 1933 zahájila výcvik pilotů "plachtových letadel". Za 2. světové války sloužilo josefovské letiště německé Luftwaffe a po válce v hostinci "U Šrámků" vnikla pobočka Českého národního aeroklubu. V padesátých letech došlo k rozšíření členské základny díky příchodu členů z Aeroklubu Hradec Králové, který musel v roce 1961 opustit královéhradecké vojenské letiště. V letech 1961 -1989 josefovské letiště získalo zázemí ve podobě tří hangárů, dílen, garáží a asfaltových ploch pro pojíždění a parkování letadel, a nově upravené vzletové a přistávací dráhy, bazénu a ostatních zařízení. Další rozvoj poněkud omezovalo soužití se sousední vojenskou posádkou, ale po roce 1990 a po nějakých sporech o pozemky se nakonec vše zdárně vyřešilo a armáda se postupně odstěhovala po osmdesáti letech natrvalo (vlastně po několika stoletích) a tak na letišti v Jaroměři – Josefově mají konečně klid.
 
text: (jjk), foto Václav Kudela - VK Aviation 

 

  V Jaroměři pod dekou Slet čsl.letadel 2017 (17.6.2017 LKJA)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama