Akce a soutěže

29.06.2014 21:23

Jedu cestou na Tábor přes pár údolí, přes pár hor…

text,foto: (jjk) Jedu cestou na Tábor přes pár údolí, přes pár hor…

… za kopcem každým čekám, že uvidím konečně město Tábor. Zprávu o konkurzu vysílalo rádio, pár kluků dohromady prima kapelu dalo, komu hrát v tom bandu by se líbilo, ten ať spěchá cestou na Tábor. Tak kdysi zpívali a hráli Rangers/Plavci v čele s Milanem Dufkem a Jiřím Weisserem a zvali k cestě do jihočeského města Tábor. Na tuhle písničku jsem si vzpomněl, když Michal Masař, Radek Fatka začátkem tohoto roku (když se tvořil kalendář na leteckou sezonu 2014) vyzývali majitele a provozovatele letounů vyrobených v Československu (a České republice) k účasti na setkání těchto letounů na táborském letišti Čápův dvůr. Prostě pár kluků dohromady prima kapelu dalo, komu se hrát v tom bandu líbilo, ten na konci června 2014 spěchal cestou na Tábor. Jen tentokrát výzva nezněla v rádiu, ale poněkud moderněji na Facebooku a na jiných komunikačních technologiích. A tak v hlavní den Sletu československých letadel v sobotu 28. června 2014 se v Táboře sešla více než padesátka letounů, z nichž necelá čtyřicítka spatřilo světlo světa v některé z československých (českých) leteckých továren.

Možná si někdo vzpomene na slet Trenerů v Hranicích na Moravě a nebo loňské setkání letadel vyrobených v Československu v Jindřichově Hradci. Před rokem se akce „Hradec Open“ účastnila jen desítka letounů vyrobených u nás po roce 1950 (nebo vůbec po druhé světové válce) a jednalo se spíš o takovou rodinnou sešlost. Už jen to, že výzva k účasti na letošním sletu se objevila hned na počátku roku dalo tušit, že na konci června bude účast výrazně vyšší. Což se také potvrdilo. Pokud odmyslíme nějakou tu Cessnu, Rockwell, Tecnam a podobně, tak srdce nostalgika muselo zaplesat a kdekdo zcela jistě zamáčkl i slzu dojetí. Na ploše táborského letiště to vypadalo jak v sedmdesátých, či osmdesátých létech. Vedle sebe v dlouhých řadách stála více než třicítka Otrokovicích Zlinů všech možných typů doplněná produkty kunovického Letu, choceňského Orličanu, či vodochodského Aera. Už nápad táborských vzduchoplavců pořádat setkání motorizovaných „Blaníků“, tady kluzáků L-13 Blaník byl pozoruhodný a vidět sestavu těchto strojů takhle pohromadě působí impozantně (viz. Bratři a bratranci potřetí v Čápově dvoře). Ale letošní počin, kdy snad takhle pohromadě nikde na zemi, či na nebi už nelze pohromadě vidět tolik letounů Zlin Z-42/142/43/143 pohromadě (sestavu „Trenérů“, nebo „Cé pětek, stopětek, dvěstěpětek“ čas od času se někde, při nějakém leteckém dnu, ještě dohromady dát podaří) si nezadá s projektem Karla Čáslavského (před nějakým časem zesnulého) „Hledání ztraceného času“. Vzhledem k tomu, že mnohým těmto československým strojům leckdy do resursu nezbývá mnoho, je a bude čím dál obtížnější takové množství letounů (dnes už historických) poskládat dohromady. Nové se vcelku logicky nevyrábí a vlastně jediným, kdo se zabývá „repasemi“ a generálními opravami je firma Milana Jančáře Zlín - Avion service v Otrokovicích (a o výrobu ultralehkých replik se stará firma Petra a Tomáše Podešvů v Újezdu u Uničova).
A tak příležitostí vidět tolik československých letounů pohromadě, od Aera 145, L-60, Let L-200 Morava přes L-40 Meta Sokol a M-1C Sokol (už neexistující firmy Orličan) až po zmíněné zástupy čtyřkové řady Zlinů a „Céček“ bude čím dál unikátnější a tak nelze než za letošní velmi nostalgicky milé setkání organizátorům jen poděkovat. A také si lze přát, že po tomto, zcela jistě úspěšném sletu, budou jeho pořadatelé optimisticky naladěni a pustí se do organizace této akce i v příštím roce. Vždyť už zářijové táborské setkání „Vivatů“ se stává pomalu, ale jistě po třech ročnících tradiční akcí, tak proč nerozšířit své aktivity i o červnové slety dalších produktů druhy slavného československého leteckého průmyslu….dokud ještě lze sehnat a svolat dostatečný počet provozuschopných letounů, dokud tyto stroje definitivně neopustí nebe a nebudeme je obdivovat (při nejlepším) v muzeích a v hangárech našich letišť, jako nelétavé připomenutí významné historie naší leteckého produkce….
…k tomu, co proběhlo poslední červnový víkend na letišti Tábor – Čápův dvůr stačí jen směrem k pořadatelům a organizátorům jen lakonické… díky !!!  
Pokud bychom parafrázovali text písničky skupiny Rangers/Plavi tak…Letím cestou na Tábor přes pár údolí, přes pár hor, za kopcem každým čekám, že uvidím konečně město Tábor…a já jsem viděl.
A připomenutí minulých návštěv v Táboře (na Čápově dvoře) a něco i o místní historii je na jiných místech viz. Bratři a bratranci potřetí v Čápově dvoře, Pětasedmdesát let u Čápova Dvora…Kolkolo táborských letišť Čápova dvora a VšechovaBalóny balonily nad Táborem
 
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama