Akce a soutěže

15.10.2017 12:05

Jan Antonín s pozdními letními paprsky

text, foto: (jjk) Jan Antonín s pozdními letními paprsky
Ještě poslední hřejivé paprsky léta, když se už hodně brzy sklání sluníčko k západu, prohřály sobotu 14.října 2017 letiště na Točné. A tak se v poměrně rychle zapadajícím říjnovém slunci provětral domácí letoun Lockheed Electra 10A OK-CTB/N241M odrážející jako zrcadlo veškeré okolí. Bylo to symbolicky skoro poslední letošní připomenutí osmdesátého výročí slavné cesty Jana Antonína Bati kolem světa. Ke slavnému příletu do Československa došlo sice 1.května 1937 (v Otrokovicích se také tento den Electra objevila). Ale protože tento Baťův letoun je víceméně celou sezonu někde mimo svou mateřskou základnu, tak jednou z mála možností si ho prohlédnout na zemi, i ve vzduchu v Praze, byla právě ta točenská sobota 14.října 2017.
V roce 2017 to bylo osmdesát let od Baťovy cesty kolem světa a tak také na den přesně, přistál letoun Lockheed Electra 10A OK-CTB/N241M 1.května 2017 na letišti Zlín – Otrokovice (letiště Otrokovice se vrátilo ke svému původnímu předválečnému názvu Zlín). Na zlínském (Otrokovicím) letišti také dodnes stojí původní Baťovy hangáry, které se letos dočkaly i nového kabátu a nějaké té rekonstrukce. Na tomto letišti se také 1.května 2017 konaly jubilejní oslavy a s doprovodným programem a křestem knihy Jana Hermana „Baťa létá z Otrokovic“ a výstavou „S Baťou vzhůru do oblak“, právě ve zmíněném historickém hangáru.
Ale kdo nebyl zrovna na Moravě, nebo nenavštívil letecký den v Plasích, nebo na osmdesátých „narozeninách“ ruzyňského letiště, nebo podobných akcích na různých místech republiky, které Electra v tomto roce navštívila, tak takhle zblízka na jejím mateřském letišti na Točné moc šancí neměl. Převážně (na těch sobotních otevřených dnech) maximálně při odletu na nějakou akci, nebo večer při příletu, a nebo v zimě jen v hangáru. Obdivovat tento legendární Baťův stroj bylo tedy v říjnu možné jak na zemi, tak na obloze na točenském letišti celý den víceméně výjimečně.     
Ale tak by stálo možná i za to připomenout, při této příležitosti, toto zajímavé výročí ještě jednou. Protože 1.května 2017 uplynulo osmdesát let od okamžiku, kdy Jan Antonín Baťa přistál na zlínském letišti v Otrokovicích, které se dnes opět jmenuje Zlín, jako v těch slavných „Baťovských“ dobách. On tento zde tedy, u těch u originálních hangárů Aerodrome Baťa, letoun Lockheed Electra 10A OK-CTB přistál historicky podruhé. Poprvé k tomu bylo 1.května 1937 po obchodní cestě trvající 116 dní, a dlouhé téměř šedesát tisíc kilometrů. Během obchodní cesty kolem světa bylo 63 zastávek a to deset v Evropě, pět v Africe, třicet v Asii a osmnáct v Americe. Jan Antonín Baťa sice z Baťova, tedy letiště Zlín v nynějších Otrokovicích odletěl letounem Lockheed Electra 10A OK-CTA, ale nejprve musel kapitán Jan Šerhant přistát neplánovaně 17.února 1937 na pláži u města Quy Nhon v dnešním Vietnamu, ale horší situace nastala v Chicagu, kde došlo 4.dubna 1937 k vynucenému nouzovému přistání v Riis Parku. Tehdy došlo k nemilé věci, kdy telegrafista na letišti v Chicagu neoznámil změnu počasí a ani při příletu letounu nad Chicago v mlze, sněhové bouři a za tmy nekomunikoval. A tak po tři čtvrtě hodinovém bloudění se rozhodl pilot Jan Šerhant proklouznout skulinou mraků a přistát na jediném viditelném světlém pruhu, který připomínal silnici. Ovšem jednalo se o právě zřizovanou alej městského parku a tak po nouzovém přistání došlo k poškození letounu. Jan Antonín Baťa tak musel přímo u firmy Lockheed narychlo koupit stoj nový, a tak Electra 10A OK-CTB (cn 1091) s výpravu Baťových závodů přes Le Havre doletěla do Otrokovic, neboli Zlína včas 1.května 1937 (původní letoun OK-CTA musel na opravu).
Ve složení Jan Antonín Baťa (šéf expedice), František Pokorný (tajemník), Walter KarlRecht (lékař), Alexander Hackenschmied (kameraman), Jan Šerhant (první pilot), Václav Brtník (druhý pilot), Josef Engliš (palubní mechanik) a Josef Bačovský (radiotelegrafista), absolvovala výprava 34 202 kilometrů, dobu čistého letu 118 hodin a 21 minut průměrnou rychlostí 289 kilometrů za hodinu, při spotřebě 19 746,5 litrů a oleje 412,75 litrů.
A pro připomenutí se lze podívat na cestu kolem světa z pera Jana Antonína Bati, kterou absolvoval v roce 1937 od 6.ledna do 1.května 1937. Baťova letecká obchodní výprava vznikla podle dopisů, článků, poznámek, fotografií a náčrtků J.A.Bati, doc. Dr. Stanislava Landy, MUDr. Waltera Rechta, šéfpilota Jana Šerhanta a Františka Pokorného upravil Antonín Cekota, ilustrace a grafická úprava František Bezděk, vydal „Tisk“ Zlín a vytiskla Knihtiskárna M.Knapp v roce 1937 viz. S Janem Antonínem Baťou za obchodem kolem světa a Baťa - Za obchodem kolem světa .pdf (A připomenout můžeme i loňskou návštěvu viz Červený šíp na stříbře … v Cholupicích.)
text, foto: (jjk) 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama