Akce a soutěže

06.07.2019 21:35

Dvanáctý Vlach stěhovavý

(jjk) Dvanáctý Vlach stěhovavý
Mladoboleslavský plachtařský závod Gradient Grand Prix & Pohár Metoděje Vlacha se konal na bezděčínském letišti od 29. června do 6. července 2019. Letošní dvanáctý ročník se opět termínově přestěhoval, tentokrát na přelom června a července. Ale předchozí čtyři ročníky byly až na konci srpna (celkově bylo sedm srpnových), jeden i zasahoval do září, ale před tím se závodilo v květnu a poprvé i v červenci. Tento závod je prostě takový stěhovavý. 
Orličan VSO-10 Gradient sice v roce 2018 oslavil čtyřicet let od zahájení sériové výroby kluzáku, ale do aeroklubů se dostal až v roce 1979 a 15.května 1979 obdržel typový certifikát, takže vlastně slaví své čtyřicátiny i letos. Navíc na Mistrovství Evropy v roce 1979 v klubové třídě na nových „Vosách“ vybojoval Martin Brunecký zlatou medaili a Jaroslav Vávra stříbrnou. Takže „Vosy“ prožily jak jedenáctý, tak i dvanáctý ročník v Mladé Boleslavi tak trochu jako jubilejní. Letošní ročník byl sice, co se týče účasti skromnější, ale i tak byla polovina kluzáků „monotypová“, tedy obsazená právě „vosami“, takže název soutěže správně, jak je i v názvu soutěže.
„Vosy“ se tedy sériově začaly vyrábět v roce 1978, ale do aeroklubů nastoupily až v roce 1979. Na začátku sedmdesátých let dvacátého století se řešilo, jaký větroň nahradí stávající Orlíky (tedy VT-16 Orlík a VT-116). A tak se na začátku roku 1972 posuzovalo několik návrhů. Mezi nimi byly M-35, tedy modernizovaný Orlík Jiřího Matějíčka, slovenský WK-1 Tadeáše Waly a Antona Kraloviče (který ovšem neměl šťastný osud), dále kluzák VSB-66 Orlice Rostislava Pospíšila a projekt VSO-9 z choceňského Orličanu. VSO znamenalo zkratku Vývojová skupina Orličan a tento větroň se začal vyvíjet v polovině roku 1971 ve skupině konstruktéra Jana Maška. Nakonec bylo rozhodnuto pokračovat ve vývoji choceňského větroně a Svazarm schválil konečné požadavky na VSO-10 14.března 1972.
Vývojové a konstrukční práce pokračovaly v roce 1973 relativně rychle, ale různé byrokratické překážky postup prací brzdily, navíc s novou laminátovou technologií nebyly v Orličanu zkušenosti a tak nakonec kvůli cenové a technologické dostupnosti byla zvolena smíšená konstrukce. Tedy dřevěná křídla, duralový trup a laminátová kabinová část, a při konstrukci byly použity profily křídla Wortmann řady FX, skelné lamináty a sendvičová stavba potahu.
Protože se vývoj a výroba prodlužovaly, poprvé se nízké lety prvního prototypu uskutečnily 26. října 1976 a následně zkušební lety do výšek 1 500 a 2 000 metrů se uskutečnily 28. října 1976. Zkušební program byl natolik objemný, že se harmonogram testovacího programu protahoval až do prosince 1978 kdy začala sériová výroba. Do aeroklubů se tak dostaly „Vosy“ teprve v roce 1979 a nakonec jich bylo do roku 1990 vyrobeno 225.
V roce 1979 vznikla dvanácti kusová série VSO-10C (Gradient Club) pro klubovou třídu s pevným podvozkem a kluzák 15.května 1979 obdržel typový certifikát. Ten rok také kromě aeroklubů, obdržely první větroně tohoto typu i českoslovenští reprezentanti. A podařilo se ve švédském Orebro cosi nevídaného. Na Mistrovství Evropy v klubové třídě na nových „Vosách“ vybojoval Martin Brunecký zlatou medaili a Jaroslav Vávra stříbrnou. Od té doby se podobný úspěch na větroních domácí výroby zopakovat nepodařilo, ale protože „Vosy“ úspěšně létají dodnes v Mladé Boleslavi si před více než deseti lety vymysleli pořádat plachtařskou soutěž věnovanou právě „Vosám“, kterou nazvali Gradient & Club Grand Prix. A protože je Mladá Boleslav spojená s Metodějem Vlachem, a stojí zde i jeho muzeum, létá se v rámci „Vosí“ soutěže i pohár věnovaný tomuto průkopníkovi našeho letectví.  
   
Gradient & Club Grand Prix 2019 Mladá Boleslav 29. června 2019 – 6. července 2019
 
Celkové výsledy Club GP po úloze 6 (10 soutěžících)
1.Karel Novák AK Mladá Boleslav Std. Cirrus   
2.Michal Kratochvíl AK Slaný Std. Cirrus          
3.Jan Hruška AK Tábor ASW 15
 
Celkové výsledy Pohár Metoděje Vlacha po úloze 6 (8 soutěžících)
1.Martin Souček AK Mladá Boleslav DG 200/17m
2.Dana Nováková AK Mladá Boleslav LS-8/15m
3.Jan Šmaha AK Česká Lípa ASW 15B
 
 
A předchozí návštěvy Mladé Boleslavi v roce 2018 Vosí rojení na vysušené bezděčínské planině, Rej historických strojů opět nad Bezděčínem a dříve viz. Velké tlusté překvapení nad Bezděčínem a Ředitel jihočeských strojíren, který se proslavil v Boleslavi a viz. Ještě jednou (nebo dvakrát) letos do muzeaKdyž dlouho listí nespadne, tuhá zima se přikrade…Tak trochu poplach v oblacích bez Pana Tau; (viz. Metoděj Vlach a jeho druzi konečně pod střechou (Muzeum v Mladé Boleslavi stavbou roku), Metoděj Vlach a jeho druzi konečně pod střechou (Muzeum v Mladé Boleslavi stavbou rokuTrojice třicítky a třetí runda v BezděčíněVčera pivo, dneska tvaroh, asi půjdu brzy za roh … a viz. Létají velikonoční vajíčka a o svatém Kvirinu je teplo …Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dalPáteční předkolo v BezděčíněPodesáté v Bezděčíně a Páteční předkolo v Bezděčíně (2006 Popáté v Mladé Boleslavi, 2008 7. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi) a Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dal a viz. Koupání u Vlacha, aneb budou ze vzduchoplavců plavci?Pohár pro "Vosy" v BezděčíněDvě třetiny Metoděje bez Cyrila a skoro bez vítěze…a Vosy padaly jak zralé hrušky a Dovětek ke stovce mechanika Metoda.) 
text: (jjk)
 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama